Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vilket ansvar har förlaget?

Det här inlägget kommer att dröja sig kvar vid det tema som de två tidigare inläggen har handlat om. Jag vet att det finns en risk att det blir tjatigt, men jag anser att detta är en så pass viktig fråga att den måste uppmärksammas. Som en del av er känner till hade jag en mailväxling med Per FaustinoNorstedts Förlag igår i samband med att jag efterfrågade ett offentligt avståndstagande från förlagets sida angående det angrepp som bloggaren Malin Johansson råkade ut för av en författare på det aktuella förlaget. Jag påtalade för förlaget att de hade ett visst ansvar kring det hela eftersom hela kontroversen bottnade i en bok som förlaget givit ut. Faustino skrev bland annat följande till mig:

Som du förstår har vi dock små möjligheter att styra enskilda personers agerande på nätet. […] En författare befinner sig inte i ett anställningsförhållande till förlaget.

Jag vill kommentera dessa påståenden. Som jag påpekade för Faustino köper jag inte hans resonemang. Självklart kan inte förlaget övervaka sina författare 24 timmar om dygnet för att kontrollera att de inte ställer till med dumheter, men det går heller inte enligt min mening att försöka komma undan sitt ansvar. Hela kontroversen handlar om en bok som Norstedts förlag givit ut. Och det som Faustino verkar missa är att författaren som angrep Malin faktiskt är ett ansikte utåt för förlaget, vare sig personen är anställd eller inte. Författaren representerar förlaget, oavsett hur avtalen dem emellan ser ut! Eftersom Norstedts tjänar pengar på den här författarens bok måste man även hantera de mindre roliga delarna som följer med det hela (i det här fallet att författaren helt uppenbarligen inte tål negativa recensioner).

Även om en författare inte är anställd av ett förlag upphör inte ansvaret, särskilt inte när det är fråga om någonting som är direkt kopplat till förlagets bokutgivning. Det förlag som väljer att ta sig an en författare får författarens sätt att hantera kritik på köpet. När en författare går till angrepp mot en recensent går det aldrig att komma ifrån förlagets roll i det hela.

Norstedts offentliga avståndstagande kom litet drygt en och halv timme efter mitt sista mail till förlagschefen. Det borde ha kommit långt tidigare, en hel arbetsdag hann förflyta efter att händelsen först började uppmärksammas på olika bloggar. Det är möjligt att det aktuella fallet är det första exemplet på ett sådant fruktansvärt övertramp från en författares sida, men nu har det trots allt hänt och jag tvivlar inte alls på att det kan hända igen.

Kommentera

