Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är all publicitet är bra publicitet?

Idag var det Bonniers som tvingades göra offentlig avbön på grund av något som en av deras författare gjort (står att läsa bland annat här). Herman Lindqvists memoarer Mitt i allt har dragits tillbaka av förlaget. Vilket förlag som tvingades göra avbön i fredags minns ni nog alla. Jag kan dock inte låta bli att undra om det inte börjar bli en del av marknadsplanen att författaren ska göra någon form av ”dumhet” som förlaget sedan måste göra avbön för. Jag misstänker att det är den gamla sanningen att All publicitet är bra publicitet som gör sig gällande, att författare/förlag ser det som så pass viktigt att medierna skriver om författaren/boken att man bortser från den badwill man eventuellt får eftersom vinsterna i form av publicitet blir desto större.

Går vi verkligen på det där år 2012? Är vi inte mer upplysta än att vi köper såna där simpla marknadsföringstricks? Själv känner jag att det börjar bli dags att vi som konsumenter visar att ”Nej, all publicitet är faktiskt inte bra publicitet.” Själv känner jag mig inte det minsta sugen på att köpa en bok där utgivningen kantats av skriverier om att en person blivit oskyldigt utpekad för att ha nazistsympatier.

Det som är riktigt farligt är den dagen då journalister/medier/bloggare m.fl. inte längre vågar uppmärksamma något på grund av att man är rädd att ge någon eller något uppmärksamhet som de inte förtjänar. Jag är rädd att den dagen inte är långt borta. All publicitet är inte bra publicitet! Jag hoppas innerligt att Lindqvists bok inte säljer en massa extra exemplar på grund av den här uppmärksamheten.

Kommentera

