Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

R.I.P. Johnny Munkhammar

Möttes i morse av nyheten att riksdagsledamoten Johnny Munkhammar avlidit till följd av cancer endast 37 år gammal. Han var i likhet med mig statsvetare och mycket intresserad av samhällsfrågor. Jag är inte säker på att vi delade alla åsikter, men det fanns en annan sak som dessvärre förenade oss. Vi var båda unga men drabbades av svåra sjukdomar. Johnny lät dock inte sjukdomen styra över hans liv utan fortsatte vara aktiv in i det sista. Ingen hade nog klandrat honom om han dragit sig tillbaka den sista tiden i livet, men han valde att inte göra det.

På samma sätt har jag också resonerat. Trots att min sjukdom gjort mig stum, gjort mig rullstolsbunden och gjort att finmotoriken i händerna närmast försvunnit har jag ändå inte velat dra mig tillbaka och sluta med allt som jag gjorde tidigare. Jag hade ett mål och en dröm, och trots att livet och min egen kropp motarbetat mig så är drömmen densamma, att nå ut med mitt skrivande och förhoppningsvis en dag kunna kalla mig författare. Att överge alla drömmar skulle kännas som att kliva av tåget mitt ute i skogen. Jag vill sitta kvar tills tåget ankommer slutstationen!

Vila i frid, Johnny Munkhammar. Det finns ingen rättvisa i att unga människor mitt i livet ska behöva ryckas bort på det här viset. All heder för att du in i det sista vägrade låta sjukdomen kontrollera ditt liv!

Kommentera

