Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med handknackad HTML-kod …

Alla som någon gång befattat sig med HTML-koder vet vilket elände det är. Jag fick min beskärda del av det hela förra året när jag tänkte göra en enkel hemsida. Jag använde ett gratisprogram vid namn KompoZer (som egentligen är fruktansvärt bra) och hoppades att jag skulle slippa handknackad HTML-kod (dvs. koder som man får skriva för hands). Trots att jag använde en HTML-redigerare var det massor och åter massor med saker som jag var tvungen att komplettera för hands helt enkelt för att det blev fel. När hemsidan slutligen var klar trodde jag att eländet med HTML-kod var över, men icke.

I och med att jag startade min engelskspråkiga blogg häromdagen behövde jag lägga in en hänvisning till den nya bloggen på den svenska bloggen (eftersom jag har förvånansvärt många besökare från andra länder som antagligen inte kan svenska). Vad händer då? Jo, för att kunna lägga in en enkel hänvisning i sidhuvudet måste jag skriva länken i form av HTML-kod! Och efter en lång stunds klurande och krånglande insåg jag att kommandot för länk inte är link, som jag trodde, utan a (!!!). Tack för kaffet, HTML …

Faktum kvarstår dock att min svenska blogg besöks av förvånansvärt många icke-svenskar och min engelska blogg besöks av uteslutande svenskar. Så kan det vara.

Ett svar

  1. En omdirigering görs lätt med meta taggen refresh eller en simpel rad PHP-kod:
    header(”Location: http://minnyawebbplats.se”);

    Och det här med handskriven HTML-kod är det bästa som finns!

    2012/09/02 kl. 18:11

Kommentera

