Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det här med självbiografier …

Det här måste vara den mest vedervärdiga nyheten med litteraturanknytning jag läst på länge. Anders Behring Breivik ska tydligen få ge ut en självbiografi. Jag citerar följande från Aftonbladet:

– Han säger att han har fått förfrågningar från flera utländska förlag som vill publicera det han skriver, säger Tord Jordet till VG.

Självbiografin väntas bli klar tidigast under första halvåret 2013.

När jag först såg rubriken om att han skulle skriva en självbiografi höll jag på att få spader. Är man värd någon form av belöning när man har begått ett av efterkrigstidens största massmord? Men efter att ha läst texten blev jag litet lugnare. Uppenbarligen verkar uppgifterna komma från Breivik själv och vara helt och hållet obekräftade. De får nog tas med en rejäl skopa salt. Jag tror inte ens att det mest ljusskygga av alla förlag skulle befatta sig med en självbiografi skriven av honom. Att det däremot kommer att skrivas böcker om honom är en helt annan sak, det finns ju böcker om många massmördare.

Att få ge ut en självbiografi är enligt min mening något man ska förtjäna. Människor som Breivik förtjänar definitivt inte att få skriva självbiografier. Jag läste i ett sammanhang om en person med en intressant livshistoria som erbjöd sin självbiografi till ett förlag, men möttes av beskedet att ”Vi kan inte ge ut din självbiografi eftersom du inte är tillräckligt känd”. Sedan på vilket sätt man blir känd verkar för somliga förlag inte vara lika viktigt. Men jag väljer dock att avfärda detta som ännu fler tankespöken från Breivik.

Och vad skulle hända med den recensent som eventuellt skulle såga den? Breivik verkar inte riktigt vara den typ av människa som accepterar att någon tycker annorlunda …

Kommentera

