Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Och vad är meningen med detta …?

Att jag inte tycker om sexism är nog ingen nyhet vid det här laget. Jag är dock heller inte den som sätter kaffet i halsen så fort någon tänjer litet på gränserna, men vad är detta …? Stötte på denna notis i samband med att jag bevakade kulturhändelser för att få uppslag till kommande blogginlägg. Någon kanske undrar varför rubriken När 22 tjejer tog min oskuld gör mig irriterad. Jo, nämligen därför att den för det första är så utstuderat vald för att fånga uppmärksamheten hos läsare av företrädesvis det manliga könet, och för det andra har den inte ett skvatt med fotboll att göra, trots att notisen gör reklam för Hammarby Damfotboll.

Någon kommer säkert att invända att ”Nu får Hammarby Damfotboll mer uppmärksamhet för att du skriver om dem på din blogg!” Det bjuder jag på. Jag är ute efter att visa att all publicitet minsann inte är bra publicitet. Som jag skrev tidigare fasar jag inför den dag då folk inte längre vågar uppmärksamma saker av anledningen att de inte vill ge det uppmärksamhet. Om en sådan rubrik gör att män blir mer intresserade av damfotboll känner jag mig uppriktigt sagt ledsen över mitt eget kön, men eftersom det är 2012 nu så tror jag att folk genomskådar såna här billiga trick. Skäms, Hammarby Damfotboll! (För den som vill kolla upp det hela finns hela artikeln här.)

(Bör dock påpeka att ingen skugga bör falla över lagets spelare, för jag har svårt att tänka mig att de var med och godkände denna reklam. Och dessutom dricker jag inte kaffe, att sätta kaffet i halsen är bara ett uttryck!)

Kommentera

