Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vad hände med nyfikenheten?

Jag har lagt upp material på både svenska och engelska på Smashwords (har dock olika konton för de olika språken). Föga förvånande noterar jag att materialet på engelska blivit läst mer än dubbelt så många gånger som materialet på svenska. Egentligen borde det vara märkligt, jag har inte gjort något större väsen av mina engelska texter mer än att omnämna dem på Twitter och skriva om dem på min engelska blogg (som dock än så länge har 95 % svenska läsare). Mina texter på svenska har fått betydligt större uppmärksamhet, så vad ligger bakom detta märkliga utfall?

Jo, enligt min mening handlar det om att en förvånansvärt stor andel av oss svenskar har en ytterst fientlig attityd både mot e-böcker och mot böcker som inte är utgivna genom ett förlag. Letar man sig utanför landets gränser finns det en helt annan nyfikenhet både inför e-böcker och ”independentförfattare”. Där finns inte alls samma fixering vid att böckerna ska vara tryckta på papper och utgivna av ett förlag som här. Någon sådan nyfikenhet existerar inte i vårt land.

När jag dessutom skriver en så pass obskyr genre som fantasy (som förvisso är omtyckt av läsarna, men som förlagen inte vill syssla med) är jag väldigt tacksam att jag behärskar engelska tillräckligt väl för att kunna översätta mina verk. Min gissning är att fler och fler svenska aspirerande författare kommer att söka sig utanför landets gränser så småningom. Tack, övriga världen, för att ni har den nyfikenhet som de flesta av oss svenskar helt verkar sakna!

2 svar

  1. Som läsare har jag precis börjat utforska e-boken tack vara bloggande engelska författare. På något vis hittade jag dig och Smashwords men har inte hunnit läsa din Det magiska förbundet ännu. Jag undrar om våra svenska internet bokhandlar har ”independent” litteratur att köpa i e-boksformat? Om man tittar in på till exempel Amazon så finns dom där och på så vis blir dom ju också exponerade för presumtiva läsare. Kan det vara denna brist på exponering som är orsaken till det låga intresset eller är vi svenskar inte intresserade om boken inte finns i pappersformat? Jag vet inte men jag tycker att e-boken är ett intressant komplement precis som pocketboken är ett alternativ till böcker med hårda pärmar.

    2012/08/29 kl. 20:19

    • De stora svenska nätbokhandlarna ägs väl av förlagen, och de har ju inget egenintresse av att sälja e-böcker av indieförfattare. Men jag tror inte att det är det största problemet, utan helt enkelt att folk är så starkt emot formatet i sig. Inte ens kända, väletablerade författare lyckas ju sälja e-böcker i Sverige. Väldigt egendomligt, med tanke på att jag gissar att Sverige var ett av de första länder där mp3-filer fick ett riktigt stort genomslag. Så stor borde ju inte skillnaden mellan musik och litteratur vara, tycker man.

      2012/08/29 kl. 20:28

Kommentera

