Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett evighetsprojekt? Eller flera?

Det är en komplicerad uppgift att försöka få sitt livspussel att gå ihop med författardrömmarna. Även bland dem som faktiskt är utgivna är det långt ifrån alla som kan leva på sitt skrivande. Bland dem som faktiskt lyckas både skriva och hinna med allt annat som måste göras finns det både dem som håller ett ganska högt tempo och hinner med många projekt, och dem som inte ser några problem med att ägna flera år åt samma projekt. En skribent i en skrivargrupp som jag är medlem i beklagade sig över att hennes bok aldrig blev klar därför att ”det hela tiden dyker upp nya grepp, vinklar och ord som jag bara måste klämma in”. Tyckte att det var ett så pass intressant påstående att jag kände att jag måste skriva ett inlägg om det.

Utan tvekan går allting man gör att göra på massor av andra sätt. Men, frågan som man måste ställa sig är: Bara får att det går att göra på annat sätt, betyder det att jag ska göra på något annat sätt? Själv brukar jag istället tänka att: Vilken intressant idé! Den ska jag lägga på minnet inför kommande projekt. För mig är det inget alternativ med evighetsprojekt. Jag vill bli klar och börja på nya projekt istället. Evighetsprojekt är en ganska dålig idé för en outgiven författare. Om du ägnar flera år åt en och samma bok, hur kommer det då att kännas om den sen blir refuserad? Jag tror att det för de flesta blir mycket svårt att hantera. Då är det istället bättre att hela tiden ha nya projekt på gång. När refuseringsbreven sedan dimper ned kan man trösta sig själv med tanken på att man redan har ett ännu bättre projekt på gång!

Det dyker alltid upp nya idéer som man vill använda medan man skriver, och det går alltid att göra annorlunda. Men som skribent/författare måste man alltid fråga sig om man ska hålla ögonen på vägen eller köra i diket. Dina nya idéer kan komma till användning i dina kommande projekt istället!

Ett svar

  1. Nej det är inte det bästa när ett projekt tar för lång tid att jobba på. Samtidigt så vet jag själv att det inte alltid finns tid till skrivandet :s

    2012/09/05 kl. 19:04

Kommentera

