Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Manusförfattaren får också synas

En trend som jag lagt märke till, och som förekommit under en tid, är att man i samband med rapporteringar kring kommande filmer ofta berättar vem som är manusförfattaren, utöver att nämna de vanliga uppgifterna om regissör och skådespelare (se den här artikeln för ett exempel). Jag blev förvånad när jag stötte på fenomenet första gången. Manusförfattaren har onekligen en viktig roll i tillkomsten av en film så det finns en poäng med att omnämna denne. Eftersom jag är en aspirerande författare som även har en treårig högskoleutbildning inom medieproduktion (där just manusförfattande var en av delkurserna) tror jag att jag är rätt person att resonera litet grann kring det hela.

En sak som är viktig att komma ihåg är att ingen person ensam skapar en film. Manus och regi är bara två byggstenar bland många som krävs för att det hela ska bli en film. Även om manuset är nog så viktigt finns det en annan person som jag nästan hellre hade framhållit om man vill omnämna fler personer än regissör och skådespelare, och det är klipparen. Allting före klippningen är bara insamlande av material, alla som är insatta i filmproduktion vet att filmen görs i klipprummet. Det finns med andra ord fler personer än manusförfattaren som borde omnämnas, men det finns givetvis en gräns för hur många personer som kan omnämnas i en nyhetsartikel.

Jag tycker att det är positivt att hantverket att skriva manus lyfts fram. Det är en viktig roll som tyvärr ofta glöms bort. Men som mitt resonemang visat gäller samma sak även filmklipparen. Det går även att argumentera för att den som gör filmmusiken och chefsfotografen också borde lyftas fram. Manusförfattaren är med andra ord ”bara” en viktig person i mängden (detta sagt av någon som själv drömmer om en karriär som manusförfattare).

Kommentera

