Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Reklam i e-böcker

Bara rubriken på det här inlägget lär nog få somliga att sätta kaffet i halsen. Svensken i allmänhet avskyr e-böcker, och svensken avskyr reklam, så vad händer då om man kombinerar de båda förhatliga företeelserna? You do the math. Bakgrunden till detta inlägg är den här nyheten, som handlar om att Microsoft har tagit patent på ett system som gör det möjligt att använda riktad reklam i e-böcker anpassad utifrån vad den specifika boken handlar om.

Själv har jag dock inga som helst problem med vare sig reklam eller e-böcker, och reklam i e-böcker känns varken konstigt eller främmande för mig. Jag har redan läst flera e-böcker som innehållit reklam och inte störts det minsta av det. E-böckerna i fråga var, tack vare reklamen, gratis. Jag skulle inte ha något emot att ha reklam i mina böcker om det gav mig ett förmånligt erbjudande som gjorde att (exempelvis) kunde skriva på heltid och ändå erbjuda mina e-böcker till ett mycket lågt pris. Jag skulle heller inte ha några problem med att ha reklam i tryckta böcker om det täckte kostnaderna och gjorde att jag kunde sälja boken till ett förmånligt pris (och då menar jag även reklam infogad i texten, som annonser i tidningar). Jag är trots allt inte Henning Mankell eller Camilla Läckberg som kan sälja böcker för i stort sett vilket pris som helst. Jag spelar i en betydligt lägre division och måste anpassa mig efter de omständigheterna.

Jag har aldrig förstått, och kommer aldrig förstå, den rädsla som folk känner inför reklam. Reklam har förekommit i alla tider och i alla möjliga sammanhang. För alla oss som drömmer om det stora genombrottet som författare är reklam ett måste, för annars kommer aldrig någon att höra talas om dig (word of mouth är också reklam). Och den som tror att det var en ren slump att Oskar Linnros sjöng textraden ”… röker samma X*” i sin hit från förra året bör nog tänka om. Att artister (och andra kändisar) får betalt för att namedroppa olika produkter är direkt inget nytt. (* Skriver X eftersom jag inte tänker ge ge tobaksbolaget i fråga någon gratisreklam på min blogg. Här väljer jag själv vad jag vill uppmärksamma.)

Många förfasade sig över att Microsoft planerade att införa reklam i spelen till sin uppföljare till Xbox 360. Jag störs inte det minsta av det. Många skulle nog tycka att reklamen skadade bokens integritet. Jag håller inte alls med. Annonser förekommer i tidningar, det har aldrig stört mig. Reklamavbrott i filmer eller tv-serier har aldrig gjort filmen eller tv-serien sämre. Och jag har som sagt redan läst e-böcker med reklam där reklamen inte störde läsupplevelsen det minsta. Därmed inte sagt att all reklam är bra, för det är den verkligen inte. De som följt min blogg vet att jag gärna skriver om dåliga sätt att göra reklam. Men företeelsen som sådan stör mig inte det minsta.

Ett svar

  1. Jag har svårt för reklam i TV och undviker att se filmer med reklamavbrott, tycker det är mycket störande. På nätet har jag svårt för reklam som rör sig, det stör det jag VILL läsa. Reklam i tidskrifter stör inte, bara de inte tar överhanden, mer reklam än tidning … hur funkar reklam i e-böcker? Poppar den upp och rör på sig, eller är den som i tidskrifter (stilla), i det senare fallet skulle det nog funka. Ett alternativ vore att kunna välja när man köper e-boken, en billig version med reklam och en dyrare utan.

    2012/09/07 kl. 14:51

Kommentera

