Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Word of mouth med viss fördröjning

Jag gjorde en gång i tiden ett klumpigt försök att läsa en kurs i sociologi. Det var en dålig idé, jag hade egentligen varken tid eller lust, men en av de saker som jag läste i en av böckerna och som jag faktiskt la på minnet var konstaterandet att tillkomsten av internet har utjämnat folks socioekonomiska förutsättningar (jag tror att det var det uttrycket som användes). Vad innebär det? Jo, att nätet gör det möjligt för någon att skaffa sig stor uppmärksamhet trots att man har väldigt lite resurser. Ett strålande exempel på någon som verkligen lyckats nyttja det till sin fördel är E.L. James (författaren till 50 shades of Grey) vars böcker blev storsäljare världen över tack vare word of mouth på nätet. Hon är dock inte den enda författaren som haft nytta av att ryktet spridits över internet. Även J.K. Rowling och svenske Jonas Jonasson är två exempel på det (enligt den här intressanta artikeln från DN).

En av många riktigt intressanta saker som omnämns i DN:s artikel, och som jag anser är värt att framhålla för alla oss med författardrömmar, är konstaterandet att word of mouth inte alltid når sin fulla effekt på en gång. Ibland sker det med viss fördröjning och ryktet om en författare och en bok kan komma och spridas långt efter att boken gavs ut. Det ger hopp till oss alla. Det är aldrig försent. Plötsligt kan det hända att ryktet sprider sig och din bok blir en oväntad bästsäljare!

Ett vanligt tankefel verkar vara att allting sker på en gång på nätet. Så är det inte. Även om internet i sig kan förmedla information näst intill blixtsnabbt så är det fortfarande människor som sitter framför datorerna. Människor är inte lika snabba. Under min tid på kapitel 1 hände det relativt ofta att någon skrev saker i stil med ”Nu har min bok legat uppe i en hel vecka, men ingen läser den!” Somliga får tyvärr vänta på framgångarna och slita hårt för dem, men ingenting är omöjligt!

Kommentera

