Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Kultureliten har talat

SvD 120915

SvD 12 september 2012

Dagens inlägg blir antagligen ett av mina mest kontroversiella hittills. Huruvida det existerar någon så kallad kulturelit eller inte är en omdebatterad fråga och jag lär knappast kunna besvara den i det här inlägget. Själv är jag dock definitivt av den åsikten att det finns en sådan. Bilden ovan kommer från SvD:s recensionssida häromdagen. Som ni ser har den breda, amerikanska actionfilmen fått det lägsta betyget, medan den svenska smala dokumentären om Olof Palme har fått näst högsta betyget. Med tanke på att filmerna fick en trea respektive fyra av Expressen finns det nog anledning att ifrågasätta om skillnaden i betyg verkligen bör vara sådär stor (även om det självklart inte är ovanligt att tidningarna tycker olika). För mig känns det som att det är kultureliten som åter har sagt sitt.

Båda filmerna har ett existensberättigande. Både smala dokumentärer och breda actionfilmer ryms i åtminstone mitt liv. Men att såhär tydligt måla upp vad som är finkultur och vad som inte är känns bara meningslöst. Jag har tidigare ifrågasatt meningen med sifferbetyg på böcker/filmer m.m, och detta känns som ytterligare en bra anledning att ifrågasätta det klassiska sifferbetyget. Utan tvekan har de båda filmerna inte samma målgrupp. Den som är intresserad av en dokumentärfilm om Olof Palme är sannolikt inte intresserad av amerikansk action, och vice versa. Betyget säger absolut ingenting i det här fallet, det blir politiskt snarare än användbart.

Och du har fortfarande själv en skyldighet att lära dig att tolka en recension, vilket ytterligare minskar sifferbetygets existensberättigande.

Ett svar

  1. Håller med fullt ut. När den sk kultureliten har sågat en film jag så vet jag att jag kommer att gilla den och tvärt om.

    2012/09/19 kl. 12:27

Kommentera

