Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Horungen: Ett år senare

För ganska precis ett år sedan skrev jag ett inlägg där jag ifrågasatte användandet av de typografiska termerna horunge och dubbel horunge. Jag tycker att det är dags att ta upp diskussionen på nytt nu. Under året som gått har vi sett flera exempel på där olämpliga uttryck och benämningar rensats bort, samtidigt som det lobbas för att uttrycket hen ska användas på bred front istället för han eller hon. Men när det gäller det förhatliga uttrycket horunge har det varit helt tyst. Det tycker jag är hemskt. I mitt tidigare inlägg i frågan ville jag lansera uttrycken änka och hittebarn istället (efter engelskans widows and orphans). Jag väntade mig inte att det skulle lyckas, men man kan ju heller inte bara sitta tyst och vara arg.

Min vän Elin Holmerin skrev en intressant kommentar kring det hela som jag citerar: ”Fast just ‘horungar’ är ju något man inte vill ha. Känns faktiskt taskigare att inte vilja ha hittebarn. ‘Avarter’ kanske man kan kalla dem.” Hon har alldeles rätt i det. Ett förslag skulle kunna vara att man använder uttrycken enkel avart och dubbel avart. Ordet avart känns inte som ett påhopp på någon specifik person. Jag säger inte att man måste använda just de uttryck som jag föreslår, det jag såklart är ute efter är att man slutar använda ordet horunge i detta sammanhang. Det finns inget i världen som skulle kunna få mig att använda det. Jag skulle i så fall använda de engelska (och helt okontroversiella) uttrycken om det uppstod någon risk för förvirring.

I ämnets artikel på Wikipedia noterar jag att det faktiskt har tillkommit en notis om att uttrycket änka kan användas, annars är allting sig likt där. Som Elin påpekar vill man inte ”ha horungar”, men om en sådan väl sätts till världen måste man se till att hjälpa den rätt i livet och inte skuldbelägga den för dess ursprung. För mig känns uttrycket horunge som ett otidsenligt uttryck som det inte finns något försvar alls för att använda (att det är etablerat och välkänt är en förklaring som antagligen skulle godtas i få andra sammanhang, den förklaringen stämmer in på många oacceptabla uttryck).

Hjälp typografins vokabulär in i 2000-talet nu!

Ett svar

  1. Ping: Slitet uttryck behöver uppdateras « Johan Lindback

Kommentera

