Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

1-0 till deckarläsarna

Nej, det är ingen nyhet att jag inte är något vidare förtjust i deckare. Jag tänker inte gå in på varför, det blir bara tröttsamt. Men det finns dock ett område där deckarläsarna får en solklar poäng över fantasyläsarna (den grupp jag själv tillhör), och det är det faktum att de som läser deckare enligt min uppfattning sällan känner något tröttsamt behov av att analysera Varför ska jag läsa den eller den boken? En deckarläsare köper/lånar en bok och sen läser de. Många fantasyläsare verkar behöva argument till varför man ska läsa något. Det är tröttsamt. Mycket tröttsamt. Det är inget livsavgörande val du står inför, även om somliga får det att verka så.

Det finns deckarförfattare som lyckats sälja egenutgivna böcker i ganska hyfsade upplagor här i Sverige. Det lär aldrig hända med fantasyböcker. För att en fantasybok över huvud taget ska komma ifråga för läsning här måste den vara utgiven genom ett förlag och tryckt på papper, annars är den helt ointressant. (Jag vet att det såklart finns undantag, men såhär ser det tyvärr ofta ut.)

1-0 till deckarläsarna, med andra ord. Även en ”motståndare” kan faktiskt göra alldeles rätt emellanåt. (Och observera att ordet motståndare är skrivet med glimten i ögat, det här är inget krig!)

Kommentera

