Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Elden som befriar

Äntligen! Efter sju sorger och åtta bedrövelser är första utkastet till min fristående fantasyroman Elden som befriar färdigt! När jag påbörjade projektet i mars trodde jag att jag skulle kunna skriva färdigt den på två veckor. Det visade sig ta betydligt längre tid än så, trots att det är en relativt kort roman på litet knappt 50 000 ord. Den 14 juli skrev jag på Twitter att jag trodde att jag skulle kunna skriva färdigt den under den helgen. Senare den dagen drabbades jag av en hjärtinfarkt, och efter det följde en och en halv månad utan att så mycket som ett ord blev skrivet, men nu är den äntligen klar!

Vad är då Elden som befriar för bok? I det här skedet nöjer jag mig med att säga att det är en mycket mörk fantasyhistoria, dock avsedd för yngre läsare. Tanken var att skriva en bok som var Bröderna Lejonhjärta v/s Doktor Glas, och jag har på känn att det var ungefär så den blev. Som av en ren slump dök Pie Jesu av Andrew Lloyd-Webber upp i hörlurarna medan jag skrev det sista på det sista kapitlet. Jag hade nog inte kunnat välja en bättre låt själv att ”avsluta” den boken med. Alla mina romaner brukar vara ganska mörka, men den här romanen är nog ett par steg mörkare än de brukar vara.

Helt klar är den förstås inte. Jag måste redigera den, och några kapitel behöver kompletteras, men i jämförelse med mina tidigare projekt känns det här första utkastet förhållandevis färdigt. Det finns ingen lång lista på saker som behöver rättas till (vilket det brukar göra). Dock är jag givetvis öppen för förslag på förbättringar från de som kommer att testläsa den. Vad som sedan kommer att hända med den vet jag faktiskt inte. Jag känner för tillfället ingen brådska att skicka den till något förlag, men det är en senare fråga. Härnäst ska jag läsa igenom två manus som två av mina vänner har skrivit, och påbörja en annan fristående roman som jag tror kan komma att bli något alldeles extra. Någon brist på idéer råder definitivt inte, den saken är klar.

Kommentera

