Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Äntligen en bra boktitel!

Äntligen! Den som följt min blogg har garanterat inte undgått att lägga märke till att jag ogillar långa, krystade och konstiga boktitlar som svenska böcker alltför ofta dras med. Därför blev jag jätteglad när jag läste vad Jonas Jonassons nya bok kommer att heta. Analfabeten som kunde räkna är en alldeles perfekt boktitel! Den känns rolig, men samtidigt underfundig och intresseväckande, och man behöver bara läsa den en gång för att lägga den på minnet.

Hundraåringen som klättrade ut genom ett fönster och försvann (Jonassons förra bok) var ingen vidare boktitel utan snarare ett typexempel på vad svenska böcker brukar heta, men den här gången blev det klart bättre. Hoppas verkligen att förlaget behåller den titeln när boken kommer ut på marknaden och inte får kalla fötter för att den är för kort, för slagkraftig och för enkel att komma ihåg …

(Källa)

2 svar

  1. hehe jag tycker hundraåringen… var en bra titel då den är ganska svår att missa eller glömma😉

    2012/09/27 kl. 12:51

    • Svår att missa är den helt klart, men däremot inte helt enkel att komma ihåg. Jag fick copy/pejsta in den titeln i inlägget för jag var så rädd att råka skriva fel🙂

      2012/09/27 kl. 14:00

Kommentera

