Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Utrensning på Kulturhuset

Notera: Jag hann inte ens publicera det här inlägget innan den här nyheten publicerades, där det meddelades att Kulturhuset backar från sitt beslut, så jag är fullt medveten om att de tagit sitt förnuft till fånga. Jag väljer dock ändå att publicera detta inlägg eftersom sakfrågan i sig fortsätter att vara lika aktuell ändå. Den berättigade följdfrågan huruvida det ingick i PR-strategin att ”Först ser vi till att skapa en storm av protester, därefter backar vi från det hela. Ingen skada skedd och massor med publicitet!” låter jag vara obesvarad.

Det är inte mycket som gör mig förvånad nuförtiden. Den här nyheten om att Behrang Miri, ny konstnärlig chef på Kulturhuset i Stockholm valt att rensa bort Tintin-böckerna från bokhyllorna känns som ytterligare en av alla vansinniga nyheter som gör en irriterad men knappast förvånad.

Låt oss nu avhandla den här saken en gång för alla: Det går inte att anpassa historien så att den passar ihop med dagens värderingar, punkt! Det skulle inte gå att skapa Tintin-albumen så som Hergé skapade dem idag. Men de skapades för länge sedan i en tid med andra värderingar och där okunskap ledde till fördomar. Att försöka anpassa förfluten tid efter dagens värderingar fungerar inte. Det är inte utan anledning som uttrycket historierevisionism för de flesta av oss står för någonting negativt, men är det också ett av alla de begrepp som det är tänkt att vi ska omvärdera och istället uppfatta som någonting naturligt och positivt? Det kommer då aldrig att hända i min värld. Historia är inget som du kan anpassa efter dagens normer hur gärna du än vill, så är det bara! Du kan påverka framtiden, men inte gårdagen. Jag är så vansinnigt utled på den här diskussionen, men det är högst troligen inte sista gången den dyker upp.

Idag är det Tintin som inte passar in i dagens värderingar, vilken bok blir det imorgon? Det kan vara din eller min.

Kommentera

