Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Datorer, datorer, datorer …

Datorer är litet grann som glödlampor: Så länge de fungerar som de ska tänker man sällan på dem, men när de börjar krångla får man problem! Och problem med datorer har jag haft gott om genom åren. Skulle kunna skriva ett alldeles för långt inlägg om alla konstigheter jag varit med om genom åren när det gäller datorer, men jag nöjer mig med att skriva litet grann om den senaste veckans krångel.

Jag fick min första laptop 2007. 2010 köpte jag en ny, eftersom Windows 7 precis kommit ut då och jag kände att min gamla laptop började kännas litet långsam. Maria fick låna min gamla laptop på obestämd tid. Plötsligt gick dock den gamla laptopen inte längre att få igång utan fastnade i uppstarten. Jag tänkte inte mer på det, den hade ju trots allt ändå fem år på nacken. Tanken var att jag skulle kassera den vid tillfälle, men jag drog omedvetet ut på det eftersom det var förenat med viss vånda. Just den laptopen har rest med mig land och rike runt och varit med vid många minnesvärda tillfällen.

Året är 2012, vad händer då? Jo, lagom tills garantin just gått ut passar min nya laptop på att ge upp. Den går att starta, men mycket mer än så går inte att göra. Jag utgår ifrån att det är hårddisken som är trasig. Gör ett försök att ta loss den, men upptäcker att den sitter som berget och inte går att rubba. Har inte riktigt ekonomi för att lämna in den på service, så istället följer en lång rad tysta svordomar. Häromdagen började jag dock fundera över om det vore värt att undersöka om inte min gamla laptop (från 2007 med Windows Vista) ändå går att få igång. I det här läget kunde det ju inte skada, att vara utan bärbar dator helt och hållet kan bli ganska besvärligt.

Döm om min förvåning när det plötsligt visar sig att den gamla laptopen fungerar alldeles utmärkt! Efter att ha återställt den till fabriksinställningarna var den nästan som ny! Sporrad av glädjen att ha fått liv i åtminstone en av mina laptops bestämmer jag mig för att göra ett sista experiment med min nya laptop. Jag hade tidigare testat att försöka installera en gammal version av Linux på den (som jag hade liggandes på en gammal cd). Det fungerade inte alls. Men med ett nytt Linux? Jag testade att bränna Ubuntu 12.10 på en dvd-skiva och gjorde ett försök att installera den. Till min oerhörda förvåning visade det sig fungera alldeles utmärkt!

Jag vill inte säga något ont om Windows 7, men jag begriper inte hur ett operativsystem så tvärt helt kan sluta fungera. Inte ens återställningsskivorna (som jag brände innan jag började använda datorn, helt enligt bruksanvisningen) hjälpte. Därför tog jag för givet att det var hårddisken som var boven i dramat, men denna visade sig fungera alldeles utmärkt. Jag begriper ärligt talat ingenting, men jag är mycket tacksam att Ubuntu kunde få nytt liv i min högt älskade laptop.

Jag tillhör nog en av relativt få människor som öppet och oreserverat inte drar mig för att säga att jag älskar Windows, och den kärleken är oförändrad. Jag använde Windows Millennium (ME) på en av mina datorer under sju hela år utan att ha så mycket som en tillstymmelse till problem. WinME var ett operativsystem med mycket dåligt rykte, men så lite problem under så pass lång tid har jag aldrig haft med någon annan dator eller operativsystem. Och jag använder även iOS på min iPad och hade Linux på en netbook redan tidigare, så jag har erfarenhet av alla de tre större operativsystemen. Windows kommer dock alltid att vara mitt förstaval.

Kommentera

