Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-böcker i karantän

Jag läste den här artikeln, som handlar om att nya och efterfrågade e-böcker sätts i ”karantän” av förlagen i väntan på att de får lånas ut på biblioteken (vilket alltså innebär att det dröjer ett tag innan boken kan lånas som e-bok). Det är ett intressant dilemma. För min del gör det ingenting att jag som läsare ibland måste vänta. Förlagen sysslar inte med välgörenhet, punkt. Förlagen har all rätt att vilja tjäna pengar på böcker som de investerat dyra pengar i att ge ut. Så långt inget konstigt.

Frågan är dock vilka lösningar som bör användas. I artikeln antyds att svenska förlag vill ha ett system som innebär att låntagarna måste stå i kö för att låna en e-bok. För mig känns den lösningen helt vansinnig. Det känns som att använda 2000-talets teknik för att upprätthålla ett system som känns som medeltiden. Det innebär att man väljer att inte ta till vara en av de absolut främsta fördelarna med e-boken (dvs. att det inte krävs fler än ett exemplar för att flera personer ska kunna läsa den samtidigt). Däremot störs jag inte det minsta av att böckerna sätts i karantän. Det är enligt min mening en betydligt bättre lösning. Låt oss slippa det fåniga kösystemet!

Ett svar

  1. Ping: Bibliotek och förlag samarbetar om eboksutlåning | Publit

Kommentera

