Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Sexismen som affärsidé

Vad ska man säga? Noterar med stor förvåning att Sveriges två största förlag, Albert Bonniers Förlag och Norstedts båda har aktuella böcker som ger uttryck för en typ av sexism som jag inte trodde existerade år 2012, och som jag definitivt inte trodde att de två största bokförlagen skulle stå för. Vilken bok hos Norstedts jag syftar på lär nog vara bekant för alla som följt min blogg. I Bonniers fall syftar jag på en nyligen utkommen självbiografi där en känd svensk författare beskriver sitt sexliv med unga tjejer med självskadebeteende på ett sätt som nog gör de flesta av oss illamående.

Vad ska man säga? Är det någon form av affärsidé att ge ut sådana grovt provocerande böcker? Tycker de båda förlagen att det känns bra att tjäna pengar på den här typen av böcker? Känner sig förlagen stolta när deras båda författare sedan i olika sammanhang (intervjuer, kommentarer på recensioner etc.) fortsätter ge uttryck för sin groteska kvinnosyn? Känner sig förlagen nöjda då och känner att deras författare ger förlaget den typen av PR de vill ha? Inte för att jag tror att jag kommer att få något svar på detta, men frågan måste ändå ställas.

Det är inget fel i att provocera. Tvärtom är det nästan så man måste göra för att synas och för att göra avtryck, och provokation är också ett sätt att få oss att tänka efter. Men om det ska finnas någon mening med provokationen måste man göra det med litet finess. Att helt ogenerat uttala sig om kvinnor på det viset som de båda författarna gör är inte att provocera med finess. Det tillför inte debatten ett skvatt som inte redan har sagts tidigare. Deras sätt att uttrycka sig känns som rena stenåldern. Men tydligen är det sådan unken sexism som är på modet år 2012.

Grattis säger vi till Bonniers och Norstedts, stolta förläggare till dessa böcker! Jag tror dock inte att det är många av oss som är spända på att se vilken sexistisk smörja ni kommer att förpesta litteraturvärlden med nästa år.

Kommentera

