Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Roll over Lars Kepler

Är det något jag verkligen brukar försöka undvika så är det att vara skadeglad över andras olycka, eftersom jag är fullt medveten om att det sannolikt kommer att slå tillbaka mot mig själv så småningom. Så det är inte skadeglädje jag känner när jag läser Aftonbladets recension av ”Lars Keplers” senaste bok Sandmannen under rubriken Svenska deckarundrets fall kommer allt närmare. Snarare känner jag en viss glädje och förvåning över att litteraturskribenternas nya favoritgenre så öppet ifrågasätts. Det är en sund reaktion. Deckarna är den genre som helt har dominerat såväl bokdiskar, försäljningslistor och tv-tablåer som hela den offentliga litterära diskussionen under mycket lång tid. Med tanke på hur många andra litterära genrer det faktiskt finns är det aldrig sunt att en av genrerna tillåts dominera så fullständigt.

”Lars Kepler” har varit en av de verkliga kritikerfavoriterna som i stort sett har hyllats reservationslöst ända sedan debuten. Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva den dagen ett verk av makarna Ahndoril sågades, men nu har det trots allt hänt. Kanske ser vi här början på en mer kritisk granskning av den allt igenom dominerande litteraturgenren i Sverige? Kanske kommer deckarna hädanefter att granskas lika hårt som min egen genre, fantasyn (som ofta utsätts för hårda angrepp av samma händer som hela tiden smeker ”Lars Kepler” m.fl. medhårs)?

Det finns plats för alla genrer för bokdiskarna, men i en perfekt värld skulle deckarna tvingas maka litet på sig för att lämna plats åt andra genrer som också har rätt att synas (och inte bara fantasyn). Tack Ulrika Stahre för att du gett hopp åt alla oss som inte läser eller skriver deckare!

(Och ja, självklart är jag avundsjuk på dem som skriver deckare. Alla miljoner de drar in i en strid ström hade givetvis inte suttit fel på mitt bankkonto …)

Kommentera

