Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Äntligen 50 000!

Igår kväll nådde jag äntligen den magiska gränsen 50 000 ord på min NaNoWriMo-roman! Tanken med projektet är ju just att man under novembers 30 dagar ska hinna skriva en roman på minst 50 000 ord, och på mitt första försök tog det 20 dagar. Med tanke på att hela projektet var hastigt påkommet var jag inte säker på att det skulle bli någonting av det hela, därför känns det nästan overkligt att det faktiskt blev 50 000 ord till slut. Det känns dock i hela kroppen att det har blivit mycket skrivande den här månaden och risken finns att jag kommer att sova hela december efter det här …

Romanen som sådan är dock inte helt klar ännu. Det fattas några kapitel, men jag tänker inte göra mig någon större brådska med att skriva det sista. Eftersom jag är så pass nöjd med det jag skrivit hittills vill jag inte riskera att sabotera allting genom att stressa med slutet. Det finns dessutom en del som jag behöver klura på (bland annat en ny titel), men det känns som en riktigt stark roman som det definitivt kan bli någonting av. Jag tänker dock inte skicka den till något förlag förrän tidigast efter årsskiftet, eftersom jag misstänker att förlagen nog ändå kommer att få en hel del Nano-manus i postskörden under december (för att inte tala om att det snart är jul och man nog har annat i tankarna då). Jag har aldrig tidigare försökt mig på att skicka någon fristående roman till ett förlag så det kommer att bli mycket spännande att se vilken respons jag får.

Det är nästan lite overkligt att jag faktiskt har lyckats skriva två romaner i år, både Elden som befriar och Solens yttersta dom. Med tanke på vilka stora hälsoproblem jag dragits med under året känns det smått osannolikt. Skrivandet har verkligen varit en livlina som hjälpt mig att hålla huvudet ovanför vattenytan.

2 svar

  1. Coolt! =)
    Och december är ju ändå ingen särskilt viktig månad. Så länge du vaknar i tid till min födelsedag så är det nog bara skönt att missa det där lilla årliga jippot som ploppar upp.😉

    2012/11/21 kl. 08:07

  2. Bra jobbat! Du är verkligen duktig. Ser fram att läsa en utgiven bok av dig🙂

    2012/11/21 kl. 22:00

Kommentera

