Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med research

Det finns olika sätt att arbeta när man skriver sina böcker, och olika sätt att sedan marknadsföra sina böcker. Som jag tidigare i ett antal inlägg beskrivit är jag mycket noggrann med min research. Även om det självklart går att hitta saker och detaljer som inte helt och hållet stämmer med verkligheten försöker jag läsa på om allting som jag inte redan är insatt i. Jag tycker att researchen är kul och åtskilliga av mina idéer har tillkommit medan jag läst på om saker som jag skriver om. Men det finns såklart dem som resonerar helt annorlunda. Susanna Lundin, som just debuterat med boken Hindenburg, uttrycker det hela såhär i den här intervjun:

Jag har medvetet inte kollat upp all fakta till ”Hindenburg”, att alla städer och namn stämmer. Nästan inget är sant. Precis som figuren Bertil i min bok så är många moderna författare övertygade att de alltid har rätt. Men ingen vet vad som är sant. Ingen vet vad som är äkta och vad som är falskt.

Vad ska man säga? Jag kallar mig förvisso inte författare utan skribent, men jag är allt annat än övertygad om att jag har rätt. Tvärtom, jag är ganska övertygad om att jag nog har fel på flera punkter. Men det hindrar mig ändå inte från att försöka berätta en bra historia. Jag vill beröra genom det jag skriver, men inte på det viset att mina läsare retar upp sig på detaljer som inte stämmer. När jag skrev Elden som befriar var min tanke att läsaren skulle ställa sig frågan om det går att ha någon form av förståelse för huvudpersonens agerade. Är han ett offer för olyckliga omständigheter, eller gör han fel alltigenom? Det är på det viset jag vill beröra.

När jag som ungdom gjorde mina första trevande försök att skriva kollade jag aldrig upp någonting utan skrev det som kändes rätt för stunden. Jag skulle aldrig kunna arbeta på det sättet idag. Research är kul, och det gör att läsarens fokus hamnar på rätt ställe.

Kommentera

