Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ibland har man bråttom

Jag har flera gånger tidigare berört likheterna och skillnaderna mellan litteratur och andra konstformer, som musik och film. Eftersom jag även sysslar med musik och är utbildad inom film så ligger det nära till hands. Dagens inlägg kommer att beröra en intressant skillnad mellan mitt skrivande och mitt musikskapande.

På ett skrivarforum där jag är medlem kom en diskussion in på det intressanta ämnet hur länge man bör vänta innan man börjar redigera första utkastet till en roman. Jag förespråkade att man bör vänta ett bra tag för att kunna se manuset med nya ögon. Det är så jag själv gör. Jag har alltid tagit god tid på mig mellan första utkast och färdigt manus, ibland har det till och med tagit flera år. Men jag insåg snabbt att när det gäller musik resonerar jag precis tvärtom.

När jag gör nya låtar är jag alltid så ivrig att få ut dem att jag gärna lägger upp dem på nätet trots att de egentligen inte är helt färdiga. Inte sällan upptäcker jag fel och brister i en låt efter att jag har lagt upp den och måste tillfälligt ta ned den för att byta ut den mot en bättre version. Jag har sällan tålamod att vänta tills jag hunnit lyssna igenom en låt tiotals gånger för att upptäcka alla småfel (jag har döpt processen till att ”korrekturlyssna”, tycker att det är ett rätt fiffigt uttryck). Jag är dock osäker på varför jag alltid har så bråttom med musiken medan jag gärna tar god tid på mig med mina manus.

En förklaring kan tyvärr vara ”för att jag kan”. Det går att byta ut ett videoklipp på YouTube ganska enkelt. Att byta ut ett manus är svårare. Men det mest troliga är att det hela handlar om att det är mycket enklare att få sin musik lyssnad på än sina böcker lästa. Under den korta tid jag hade en av mina låtar upplagd på SoundCloud innan jag bytte ut den mot en något korrigerad version hann den bli nedladdad flera gånger och få flera ”gilla”. Sånt händer aldrig mina manus. En låt kan uppskattas trots att den har vissa mindre brister, men ett manus som innehåller brister kommer ingen att ägna någon tid åt.

Kommentera

