Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Svenska tvångstankar

En sak i det här landet som är ungefär lika förutsägbart som regn på midsommarafton är att gammal, föråldrad teknik närmast tvångsmässigt måste romantiseras. Den här gången är det det gamla otyget ”tjock-tv” som får sin lovsång sjungen av DN:s Hanna Fahl i den här krönikan. Eftersom Fahl glömde nämna att det faktiskt även finns fördelar med platt-tv så tänkte jag ta mig friheten att nämna några sådana. (Utöver det faktum att den vanligaste typen av platt-tv, LCD-tv, drar mindre ström än en tjock-tv, vilket är en fördel både ur miljöhänsyn och med tanke på elräkningen.)

Jag tror att de flesta av oss någon gång har sett på tv när kameran har råkat filma en bildskärm till en dator. Är det en tjockskärm så flimrar den. Är det en platt bildskärm så flimrar den inte. Det där flimrandet som du ser kommer sig utav att bildröret i bildskärmen ritar upp bilden. I vanliga fall ser du inte när bildröret ritar upp bilden, men sitter du framför en tjock bildskärm till en dator stirrar du på när det flimrar 75 gånger i sekunder. En tjock-tv flimrar 50 gånger i sekunder (25 bilder i sekunden som ritas upp i två omgångar, först udda rader och sedan jämna). En platt-tv (och likaså platt bildskärm) flimrar inte. De har inga bildrör som ritar upp bilden utan bygger på annan teknik.

Under åren med tjock-tv/tjock bildskärm led jag av mer eller mindre ständig migrän. Efter att alla tjocka skärmar obönhörligen åkte ut från mitt hem för snart fem år sedan har jag inte ens haft ett migränanfall per år (tidigare var det flera i veckan). Varje gång jag utsätts för en tjock-tv eller tjock bildskärm dröjer det inte länge innan tendenserna till migrän åter gör sig påminda. Att stirra rakt in i någonting som flimrar 50-75 gånger i sekunden var inte nyttigt för mig. Att gå över till teknik som inte flimrar gav mig ett helt nytt liv! Och jag tittar gladligen på ”ful-tv” för att slippa migränanfall som gör att jag kräks och emellanåt blir närmast svimfärdig. (Läs mer om bildrörsflimmer här.) (I övrigt vill jag gärna påpeka att jag aldrig någonsin har störts av bilden på en platt-tv, tvärtom har det blivit roligare än på länge att titta på tv!)

Jag har pratat med fler människor som också mått dåligt av bildrörsskärmar, och för vilka platta tv/bildskärmar har varit en räddning. Men när gammal teknik tvångsmässigt ska romantiseras glömmer man gärna fördelarna med den nya tekniken. Och Fahls krönika gav mig ytterligare en anledning att ogilla hipsters. Stenåldern får ni ha för er själva, jag föredrar framtiden!

Kommentera

