Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Politisk reporter går till angrepp

Karl-Johan Karlsson på Expressen.

Karl-Johan Karlsson på Expressen.

Expressens politiske reporter Karl-Johan Karlsson är uppenbarligen inget glad på mig. Karlsson läste inte det här inlägget ordentligt och trodde att jag inte begrep att hans roman handlade om en verklig person. Jodå, det gjorde jag definitivt, men jag valde att ironisera över den märkliga rubriken Romankaraktär fick sin dörr vandaliserad. När uttrycket romankaraktär används förs tankarna till Lisbeth Salander och Pippi Långstrump snarare än en verklig person. Men istället för att läxa upp rubriksättaren på Expressen som gjorde hela den i grunden ganska allvarliga nyheten rent skrattretande på grund av rubriksättningen så går den politiske reportern till angrepp mot mig istället.

Det här var inget vidare snyggt. En politisk reporter på tidningen som gjorde hela världen en tjänst genom att avslöja SD:s rätta ansikte klarar alltså inte av att jag skriver om hans bok och går till angrepp mot mig istället för den som borde ha blivit angripen (dvs. rubriksättaren). Jag betackar mig för härskartekniker i stil med ”någon [Johan Lindbäck]”, det var inte särskilt snyggt för att komma från en reporter på Expressen! Karl-Johan Karlsson sade i artikeln att det var obehagligt att personen han skrev om fått sin ytterdörr vandaliserad, och det kan jag mycket väl förstå, men det där påhoppet var också ganska obehagligt, Karl-Johan Karlsson!

Jag har här på bloggen ifrågasatt och kritiserat otaliga saker som olika journalister skrivit, i synnerhet kulturskribenter. Medierna behöver ifrågasättas eftersom vi lever i en demokrati med fri åsiktsbildning och journalister förväntas faktiskt tåla en del granskning och ifrågasättanden (annars har man nog inte valt rätt yrke). Karlsson utmärker sig dock genom att vara den förste som går till motangrepp mot mig. Jag hade haft större förståelse för om det varit en kulturskribent på DN eller SvD som gjort detta (eftersom jag ifrågasatt deras artiklar ganska ordentligt emellanåt), men det var alltså en politisk reporter på Expressen som uppenbarligen inte förstår ironi som blev först ut.

(I övrigt kan tilläggas att jag gjorde min livs första polisanmälan år 2004 efter att jag själv fått min dörr vandaliserad.)

Uppdatering: Fick faktiskt en ursäkt från Karl-Johan Karlsson och jag godtar den, vilket innebär att detta är utagerat från min sida. Men det innebär förstås inte att jag tar bort det här inlägget eftersom det handlar om relationen mellan journalister och bloggare, en fråga som är lika aktuell ändå.

Ett svar

  1. Ping: Romankaraktären som fick problem « Johan Lindback

Kommentera

