Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Hur kommer det här sig?

SvD 11 december 2012

SvD 11 december 2012

Jag kan inte sluta grubbla över det här. Texten från SvD:s artikel om den nya Hobbit-filmen talar för sig själv. Jag blev alldeles paff, jag hade ärligt talat ingen aning om att vi var så många som såg de filmerna på bio. Ändå är den svenska utgivningen av fantasy närmast obefintlig. Nästan all fantasy som ges ut är översatt. Uppenbarligen finns det intresse för genren, så varför tar inte förlagen till vara på det och ökar sin utgivning? Uppenbarligen är folk intresserade av annat än bara deckare, och jag har mycket svårt att tro att det helt enkelt inte skrivs tillräckligt bra fantasymanus i Sverige. Jag kan bara hoppas att Hobbit: En oväntad resa gör att förlagen äntligen får upp ögonen för genren och att fantasyn får göra deckarna sällskap i det litterära finrummet.

Det är jättetråkigt att fantasy i Sverige i stort sett uteslutande är förknippad med Tolkien (och delvis förstås även J.K. Rowling), men all uppmärksamhet som genren får är av godo.

Kommentera

