Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med stipendier

Jag kommer nog aldrig förstå mig på det där med stipendier, eller åtminstone hur man resonerar när man delar ut dem. Den här gången är det Albert Bonniers Stipendiefond som jag inte riktigt förstår mig på. Fonden betalar ut pengar till ”författare som under det gångna året utkommit med ett nytt verk av litterär betydelse” (citerat härifrån). Årets stipendiater är fem till antalet och har vardera förärats 100 000 kronor. Fyra av dem har egna artiklar på Wikipedia (vilket är ett bra på mått på hur välkänd och betydelsefull man kan tänkas vara eftersom det elektroniska uppslagsverket är mycket restriktivt med att acceptera nya artiklar). Den yngste av dem är född 1979, den äldste 1957.

Jag förstår inte det här. Det här är alltså fem personer med fullt fungerande karriärer, mitt i yrkeslivet. I min värld skulle de där pengarna istället ges till unga/okända förmågor med gott om idéer men ont om pengar. Någon som redan har en författarkarriär har troligen inga problem att få pengar till skrivandet på andra sätt, men hur ska en ung person som sliter med sitt livspussel kunna få ihop tid och pengar för att skriva? Och att man dessutom betalar ut pengarna i efterhand, efter att man släppt en bok, kan jag inte alls förstå.

Det finns många talanger där ute som har gott om idéer men som behöver hjälp för att kunna bygga upp sina karriärer, vore det inte bättre att stödja dem istället? De fem människorna som förärats det här stipendiet sitter knappast i sjön rent ekonomiskt. Det är inte de som är födda på 1950-70-talen som har mest ont om pengar i dagens värld utan de som är födda senare.

Kommentera

