Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Var är vi?

Det har blivit alldeles för få inlägg om skrivande den senaste tiden, men förhoppningsvis kommer dagens inlägg att råda bot på det. Idag tänkte jag behandla ett fenomen som dyker upp ibland och som jag ofta reagerar över. Ibland fungerar det, men ofta blir det rent störande. Jag väljer att kalla fenomenet kulisstäder i brist på annat uttryck. Det består i att böcker och filmer utspelas på en plats som aldrig riktigt ges någon identitet.

Ett tydligt exempel från filmens värld som jag tror att alla känner igen är de båda filmerna Jägarna och Jägarna 2. Den första filmen är inspelad i Älvsbyn och den andra i Överkalix (jag har varit i båda orterna vid olika tillfällen och känner tydligt igen delar av miljöerna), men dessa omnämns aldrig i någon av filmerna. De båda orterna blir helt enkelt bara en namnlös kuliss. Troligen är tanken även att tittaren ska uppfatta platsen i de båda filmerna som densamma, vilket gör att allting känns ännu fånigare. I min värld hade de båda norrbottniska orterna utgjort en tydlig del av handlingen.

Låt platsen bli en del av handlingen, är mitt råd. Om platsen är verklig eller fiktiv spelar mindre roll, men platsen där handlingen utspelas bör behandlas som en karaktär. Lika mycket möda bör ägnas åt att utveckla platserna som karaktärerna. När jag själv skriver ägnar jag ibland nästan mer möda åt platsen än åt personerna, för det finns tillfällen när det faktiskt är platsen som är det intressanta. Med detta inte sagt att man måste känna till varenda kvadratmeter av en verklig plats för att kunna skriva om den i en roman. Tack vare Google Maps och Street View och liknande är det enkelt att besöka en plats utan att befinna sig där rent fysiskt. Och restauranger och affärer har en förmåga att gå i konkurs och byta namn, så ingen kan förväntas hålla reda på allt sånt. Det är ändå bättre än att låta handlingen utspelas mot en namnlös kuliss.

Ibland får man nästan en känsla av att författare är rädda för att förlägga sin handling till någon bestämd plats. Jag har aldrig förstått varför. För mig ökar det läsupplevelsen att boken utspelas på en tydlig, namngiven plats!

Kommentera

