Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vetenskapen är viktigare

Jag var inte en av dem som applåderade när Mo Yan tilldelades årets Nobelpris i litteratur, eftersom det var alltför mycket som tydde på att beslutet att ge honom priset fattats på politiska grunder snarare än litterära, och jag kan definitivt inte påstå att jag delar hans tämligen extrema politiska åsikter. Men pristagaren lyckades ändå överraska mig när han i samband med sitt tal konstaterade att litteraturen är mindre viktig än vetenskap och teknologi. Det kan tyckas låta befängt att säga så, men jag anser att han har alldeles rätt i det han säger.

Det är vetenskapen och teknologin som givit han och mig och alla världens övriga skribenter möjligheten att ägna en del av vår tid åt skrivandet istället för att all tid skulle gå åt för att se till att ha mat på bordet. På det viset går det inte annat än att medge att det finns sådant som är viktigare än litteraturen. Det var med det konstaterandet det var meningen att det här blogginlägget skulle ha slutat, men efter att ha läst den här recensionen av den nyutgivna boken Raderna som Kafka strök av Franz Kafka (det är en bok som samlar diverse textstycken som Kafka strök ur sina verk) insåg jag att det fanns mer att säga kring det hela som ytterligare visar att Mo Yan hade rätt i sitt påstående. Jag citerar en passage ur den aktuella recensionen (skriven av Fabian Kastner).

Den 13 juli 1913 slog sig Franz Kafka ner på Askanischer Hofs uteservering i Berlin. Där åt han ris à la Trautmannsdorf samt en persika. Den 26 augusti tog Kafka tåget till München. Tåget lämnade stationen klockan 13:02.

Något samband mellan de båda händelserna har forskningen ännu inte kunnat belägga. Men det visar på den outtröttliga möda som ägnats åt att kartlägga Kafkas liv in i minsta triviala detalj.

Frågan måste ställas: Vem är det som betalar för att forskare ska kunna ägna så pass mycket tid åt att kartlägga vad Kafka gjorde vid vartenda klockslag under sitt liv? Hur mycket jag än älskar litteratur kan jag räkna upp rätt många saker som jag hellre skulle se att pengarna satsades på. Jag är definitivt ingen expert på ämnet, men jag kan inte på något sätt förstå på vilket sätt det underlättar för någon att veta precis vad Kafka gjorde den och den dagen vid det och det klockslaget under sitt liv. Kafka är en av många framstående författare ur världslitteraturen, och om man skulle kartlägga alla andra framstående författares liv på samma sätt skulle det kräva otaliga arbetstimmar som är allt annat än gratis. Hur tänkte man egentligen där …? (Dessutom är det inte snällt att stalka folk, även om de har varit döda i 88 år!)

Nej, på just den punkten hade Mo Yan faktiskt rätt. Litteraturen är inte alltid det viktigaste. Även om den otvivelaktigt fyller en viktig funktion i att ge våra liv mening och mervärde finns det saker som är viktigare. När många människor runt om i världen varken har mat eller rent dricksvatten är det faktiskt svårt att motivera hur så mycket pengar, tid och möda kan satsa på att kartlägga Kafkas liv in i minsta beståndsdel.

Kommentera

