Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Positiv överraskning!

DN 121221

DN 121221

Det här är faktiskt en positiv överraskning. I DN:s läsarundersökning uppger hela 15 % att de helst läser e-böcker. Jag hade förväntat mig något i stil med 5 % (i bästa fall). Urvalet av svarande uppfyller inte statistiska regler men jag tror att det uppgivna antalet personer som läser e-böcker är i underkant snarare än tvärtom, eftersom e-böcker är en tämligen bespottad företeelse i Sverige och det närmast finns någon form av elittänkande som gör att det anses vara finare att läsa tryckta böcker än e-böcker. Är det början till en ändring på detta som vi ser nu? Hoppas kan man alltid.

Det mest häpnadsväckande i den här undersökningen är att 48 % uppger sig helst läsa pocketböcker. Det kan jag ärligt talat inte alls förstå. Jag själv läser definitivt hellre en inbunden bok än en pocket. Det enda försonliga med en pocket är att de är billiga. Personligen tror och hoppas jag att e-boken snart har övertagit pocketböckernas marknad. Det finns en vits med inbundna böcker (de ser om inte annat fina ut i bokhyllan), men varför pocketboken är så populär begriper jag inte.

Uppdatering 121223: Två dygn senare har andelen personer som uppger sig helst läsa e-böcker stigit till 16 %.

Ett svar

  1. Jag har då aldrig förstått vitsen med inbundna böcker mer än att de håller längre och är snyggare i en bokhylla. Jag anser ju att böcker ska läsas och det överallt och då är ju pocketboken överlägsen den inbundna.
    Men numera blir det bara e-böcker och har insett att läsplattan jag har tål i princip allt (inklusive höga och hårda fall, ett ordentligt bad och sand i mängder) och får därför följa med precis överallt, t.o.m. till de ställen där tidigare enbart kasserbara pocketböcker fick färdas.

    2013/04/26 kl. 21:25

Kommentera

