Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Första utkastet klart

Äntligen! Första utkastet till min NaNoWriMo-roman Solens yttersta dom är klart! Merparten av manuset skrevs under 20 intensiva dagar i november och det är först nu som jag kommit mig för att avsluta det. Slutet var riktigt svårt att skriva. Men nu har jag äntligen fått hela berättelsen på plats. Jag har dessutom hunnit justera några detaljer som jag skrev i november, och de fyra karaktärerna X, Y, Z och AA har fått riktiga namn (orkade inte klara av den detaljen i november). Det kan eventuellt dyka upp något extra kapitel som knyter ihop vissa skeenden i handlingen, men på det stora hela är allting klart.

Förmodligen kommer jag att skicka manuset till olika förlag någon gång i början av nästa år. Troligtvis februari. I januari lär förlagen bli bombarderade av manus som folk skrivit färdigt under julledigheten. Jag tror så pass mycket på det här manuset att jag vill ge det så goda förutsättningar som möjligt.

Misstänker dock att jag är aningen utarbetad. När jag gick igenom textstycken som jag skrev i november var reaktionen flera gånger Det här ser ju bra ut, vem har skrivit det här? Jag?! Jag kom helt enkelt knappt ihåg något av det jag skrivit … Men vad gör det, det viktiga är ju att det blev bra!

Kommentera

