Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-boken och Sverige

Att Sverige inte är riktigt redo för e-boken ännu är knappast någon nyhet. Trots relativt stor uppmärksamhet och trots att den utan tvekan är mycket stor på andra håll i världen (se exempelvis här) har den fått ett ganska fientligt mottagande här i Sverige, och jag har fått min beskärda del av gliringar ända sedan jag började engagera mig i e-böcker för några år sedan. Det som är riktigt sorgligt är att somliga (dock inte alla, det bör påpekas) av e-bokshatarna gärna tar till personangrepp. Jag vet inte riktigt i vilken annan debatt man skulle acceptera såna tilltag, men när det gäller e-böcker finns det uppenbarligen ingen hejd på vad som är acceptabelt eller inte. Dessutom känns den ”vi och dem”-retorik som ibland hörs ganska unken och hör definitivt inte hemma i Sverige på 2000-talet. Ett svåröverträffat lågvattenmärke i den offentliga diskussionen kring e-böcker omnämndes i det här inlägget.

Jag vet att många helst ser att jag slutar uppmärksamma e-boken och slutar skriva om den på bloggen, men det kan ni vara tryggt förvissade om att jag inte kommer att göra! I det här inlägget kommer jag att sammanfatta lite grann om hur debatten brukar se ut. Jag är medveten om att jag trampar i ett jordgetingbo nu, men jag är faktiskt ganska less på att gå på tå för alla som inte gillar e-böcker. Och det är faktiskt ganska larvigt att det ens finns en debatt kring ett bokformat, jag förstår i ärlighetens namn inte ens vad som finns att diskutera.

Mitt argument: E-böcker är bra, för det kräver inga dyra kostnader för att trycka upp böcker, och det går att nå ut med sitt skrivande även om man inte har förlagskontrakt. Det finns en tydlig demokratiaspekt, även den som har obekväma åsikter kan komma till tals.

Motargumentet: Jag saknar doften av papper och ljudet av sidor som vänds.

Mitt argument: E-böcker är bra, för det gör det möjligt att hålla en bok tillgänglig för i princip all framtid. Hela en författares produktion går att hålla tillgänglig på ett och samma ställe. Du kan i princip läsa en bok ett par minuter efter att du kommit på att du vill läsa den. En bok går inte förlorad för att bibliotekens exemplar har slitits ut och inte går att ersätta eftersom den inte längre finns i tryck.

Motargumentet: Jag saknar doften av papper och ljudet av sidor som vänds.

Mitt argument: E-böcker är bra, för du kan ta med dig 10 e-böcker på en resa i en surfplatta utan att det innebär någon extra vikt. Det innebär mindre koldioxidutsläpp för att frakta runt dina tryckta böcker som faktiskt väger en del. Du säger att läs-/surfplattor drar energi, men vad gör inte en läslampa? (Här kan jag även tillägga att en surfplatta går att använda till annat än att läsa böcker, samt att den mängd energi en läsplatta kräver är närmast försumbar.)

Motargumentet: Jag saknar doften av papper och ljudet av sidor som vänds.

Mitt argument: Varför fästa så mycket vikt vid om en bok är tryckt på papper eller om den består av ettor och nollor? Det är väl ändå innehållet som räknas? Dessutom skickas i stort sett alla böcker till tryckerierna i form av en pdf-fil nuförtiden, så den tryckta bok du älskar har i praktiken också en gång varit en e-bok. (Pdf är vid sidan av epub det vanligaste formatet för e-böcker.)

Motargumentet: Jag saknar doften av papper och ljudet av sidor som vänds.

Ja, så där håller det på … Ibland kan man även få höra saker som att ”e-böcker inte är några riktiga böcker”. I vilka andra sammanhang är det acceptabelt att pissa på andra människors hantverk på det viset, undrar jag? De som inte gillar e-böcker har verkligen byggt upp en världsbild som skiljer sig från andras, den saken är klar. Det finns givetvis nackdelar med e-böcker, som med allting annat. Ett exempel är den ökade kostnaden de inneburit för biblioteken (vilket egentligen inte har något med e-boken i sig att göra, det är samma argumentationsfel som att hålla fotbollen ansvarig för läktarvåldet). Att e-böcker ofta är alldeles för dyra är också ett problem, men det är samma sak där. Det är dock inte såna saker som omnämns i debatten, utan det är ett specifikt argument som idisslas om och om igen, och jag tror att ni vid det här laget har förstått vilket det är.

Ser definitivt fram emot en mer sansad debatt framöver. Fast helst av allt ingen debatt alls för det finns egentligen inget att debattera. Det är som att vara för eller emot brödrostar!

Slutligen kan jag bara konstatera att jag verkar trivas med att inte följa mittfåran. Jag tycker om e-böcker när det är tryckta böcker som är normen. Jag skriver fantasy när det är deckare som är normen. När jag på 90-talet började göra musik med hjälp av dator fick jag ofta höra att ”riktig musik innehåller riktiga musikinstrument”. Men jag skäms inte för det. Det är jag som ska leva mitt liv, inte någon annan! Men är det något jag lärt mig genom livet så är det att folk älskar att haka upp sig på saker som man inbillar sig är rena struntsaker. Inte underligt att världen ser ut som den gör.

Ett svar

  1. Jag har inget emot e-böcker, tvärt om. Men e-böcker passar inte alla och personligen föredrar jag böcker i handen. Kalla mig gammalmodig, men jag gillar att hålla i en bok och bläddra i den. Och ögonen blir inte lika trötta av att titta i en bok som på en skärm.
    Även om du säger att en e-bok inte är dyr, så har inte alla råd med en platta för att kunna läsa på. Det är tragiskt men sant. En bok kan då bli billigare för ett barn som inte har råd att köpa tekniska prylar. Det finns mycket som väger in varför många uppskattar en bok i hand. Tyvärr är det många som föredrar att hålla i något verkligt, människan är väldigt materiell av sig.
    Men jag förstår ditt argument, att det är lättare att få tag i e-böcker och det kan vara bra för de läsare som fysiskt inte orkar hålla uppe en fast bok. Och för den ovane läsaren är e-boken ett väldigt bra alternativ, eller om man ofta är på resande fot.
    Det är en smaksak. Det är som att man går in i en klädaffär och gillar ett klädesplagg. Väljer du den gröna eller den blåa färgen? Jag föredrar blått, så det blir en tryckt bok för min del.

    2012/12/28 kl. 13:26

Kommentera

