Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

DN spär på fördomarna

DN gillar inte fantasy

DN gillar inte fantasy

Att det inte är sådär alldeles enkelt att vara fantasyentusiast i Sverige är knappast någon nyhet. Trots att intresset för fantasy faktiskt är ganska stort ges det knappast överhuvud taget ut någon fantasy i Sverige som inte är översatt (eller engelskspråkiga böcker i originalversion), och biblioteken placerar fantasyböckerna per automatik bland barnböckerna trots att de långt ifrån alltid är några barnböcker. DN gör ingenting för att förbättra det hela. Den här bilden, hämtad från DN:s hemsida den 19 januari 2013, säger allt. Varför skulle någon ”växa ifrån” fantasy? Vad är det som säger att fantasy endast är för barn?

Eftersom jag inte är pluskund hos DN har jag inte läst den aktuella artikeln, men rubriken är illa nog. Den spär på alla fördomar som finns om fantasy och dem som läser det. Fantasy är enligt deras resonemang per definition för barn. Jag kan faktiskt inte förstå denna häxjakt som bedrivs mot fantasyn. Alla människor är faktiskt inte intresserade av Henning Mankell och Karl Ove Knausgård eller den senaste nobelpristagaren, det finns faktiskt dem som läser annat också och det måste DN respektera. Med det där heltokiga resonemanget skulle man ju även kunna kalla deckare för barnböcker eftersom Enid Blyton knappast skrev för vuxna. Men det lär nog dröja innan vi hittar Enid Blyton och Lars Kepler på samma hylla på biblioteket. Det är ju fantasyn som det bedrivs häxjakt på, inte deckarna.

Jag fyller 32 år imorgon, men även om jag lever tills jag är 320 år så kommer jag ändå inte att ”växa ifrån” fantasyn eftersom det inte är någonting man växer ifrån. Det är någonting man antingen uppskattar eller inte uppskattar, och det har man faktiskt all rätt att göra utan att DN ska komma med sina moraliserande pekpinnar och hitta en massa fel i detta. Jag uppskattar fantasy minst lika mycket idag som när jag var 12.

För att ge ett sammanhang till artikeln som illustreras ovan så kan nämnas att Lev Grossman är aktuell med boken Magikerna, som är fantasy, men definitivt inte av det barnvänligare slaget. Att sådana böcker faktiskt existerar kommer nog dock som en nyhet för många svenska kulturskribenter.

Kommentera

