Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det tristaste av allt

Avicii på Twitter 4 januari 2013

Avicii på Twitter 4 januari 2013

Det är inte första gången jag skriver om det här ämnet, men jag känner att jag dessvärre måste skriva om detta ännu en gång. Vad ni än gör, glöm inte att göra backuper på era projekt! Bilden ovan är ett inlägg som Avicii skrev den 4 januari, men efter att detta inträffade har andra liknande katastrofer inträffat. Min statsvetarkollega Jenny Madestam söker desperat efter sin stulna dator som innehöll hennes forskning från de senaste två åren samt ett bokmanus (se här). Hon hade förvisso backup, men dessa förvarades tillsammans med datorn och stals tillsammans med den. Det är lätt att föreställa sig vilken personlig tragedi som inträffar när allting man gjort de senaste två åren plötsligt går upp i rök. Det tristaste av allt är när en sådan katastrof inträffar och man vet att man hade kunnat förhindra den.

Jag tänker inte gå in på vilka metoder för backuper som finns (det har jag redan skrivit om här och här), men jag vill åter betona hur viktigt det är att göra backup, och framför allt att använda olika metoder, och inte förvara alla backuper på samma plats! Tänk även på att onlinebackuper är det enda som skyddar mot stölder eller bränder. Du kan maila manuset till dig själv, men själv föredrar jag att använda Dropbox. Dropbox har den fördelen att allt som funnits på kontot den senaste månaden går att återskapa. Detta innebär att även om någon kommer över datorn och raderar en fil ur Dropboxmappen så går den att återskapa.

Ytterligare en sak som nog många inte tänker på är att det även går att göra backuper på sina blogginlägg, vilket gör att dessa enkelt kan återställas utifall någonting händer. I WordPress gör man detta under menyn Verktyg > Exportera. Jag misstänker att det fungerar på liknande sätt på andra bloggportaler.

Kommentera

