Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bra gjort!

Det känns alltid kul att kunna uppmärksamma någon som gjort någonting bra, och i det här fallet är det regissören Lasse Hallström som gjort någonting riktigt bra i och med att han valt att ta till sig av Aftonbladets kritik av hans film Hypnotisören och klippa om den utifrån kritiken (källa). Aftonbladets recensent Jens Peterson kritiserade poliser som inte reagerade över att de plötsligt fick tag i viktig information. Hallström valde därför att korta filmen med 13 minuter för att undvika denna problematik.

Jag tycker att det är stort av Hallström att faktiskt ta till sig av kritiken, erkänna att recensenten hade rätt och ändra en befintlig produkt istället för att bara säga att ”Jag ska tänka på det till nästa gång” (vilket i och för sig vore stort nog). Många skulle kunna dra lärdomar från detta. Varför skulle inte ett förlag kunna justera kritiserade missar i en roman? (Dock förhoppningsvis i samråd med författaren.) Det sker såklart att saker ändras i romaner mellan olika tryckningar, men mig veterligen är det oftast korrekturfel eller smärre faktafel som ändras.

Jag känner inte till något exempel från litteraturens värld där en författare ändrat sitt verk utifrån kritik, men jag hoppas att så kommer att ske oftare i framtiden. Ibland måste man helt enkelt svälja prestigen och konstatera att Jag gjorde fel. Jag borde ha gjort såhär redan från början. Att hålla huvudet högt, ducka för kritiken och säga att ”Det här är mitt verk, det ska vara såhär!” känns för mig som en ganska dålig idé.

Ett svar

  1. Att erkänna sina brister är stort. En stor eloge till Hallström.

    2013/01/30 kl. 09:12

Kommentera

