Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om Voltaire varit svensk

Jag fortsätter veckan med ”debattinlägg”. Förhoppningsvis kommer nästa veckas inlägg att handla om litteratur och skrivande och annat som är relaterat till detta igen, det är det som jag brinner för allra mest. Men, som sagt, det är farligt med tystnad. Ibland måste man ryta ifrån.

Jag skrev ett inlägg igår på Facebook och Twitter där jag konstaterade att om Voltaire varit svensk hade han inte sagt ”Jag tycker inte om dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem” utan snarare ”Jag tycker inte om dig, och jag skulle kunna dö för min rätt att upplysa dig om det”. Vad ville jag säga med det? Jo, att jag inte tror för ett ögonblick att någon av dem som gödslar ut sitt hat över internet är villig att dö för någon annans rätt att uttrycka sina åsikter. För dem handlar allting om att de har rätt att säga precis vad de vill om andra människor eftersom vi har ”yttrandefrihet”, något som de själva inte har lyft ett finger för att vi ska ha. (Jag är fullt medveten om att det råder viss oklarhet om huruvida orden verkligen yttrades av just Voltaire, men det gör dem inte mindre tänkvärda för det.)

Är det meningen att ”yttrandefriheten” ska få utgöra ett slags skydd för anonyma hatare att sprida sitt hat på det sätt de själva önskar? Är det därför vi har yttrandefrihet? Jag uppskattar de initiativ som tagits för att sprida kärlek istället för hat på internet (se exempelvis här), men näthatarna rycker bara på axlarna och fortsätter gödsla nätet med sin dynga. De vet att nästa vecka kommer den här diskussionen att vara glömd. Då kommer Aftonbladets hemsida att handla om Zlatans sommarstuga igen, medan otaliga människor fortfarande får sina liv förpestade. Det krävs mer än bara prat för att få bukt med det här problemet. Lagstiftningen på området är hopplöst föråldrad och hjälper näthatarna snarare än deras offer. Men så länge det finns människor som kommer springande med pekfingret i luften och gapar högljutt så fort det blir tal om att göra någon form av inskränkning i yttrandefriheten kommer vi att få fortsätta leva med det här.

Tystnad löser inga problem, men inte heller prat. I det här fallet krävs det att någon agerar. Och verklig yttrandefrihet är inte samma sak som att vem som helst har tillåtelse att sprida hat till sina medmänniskor.

Ett svar

  1. Elin

    Problemet är att det finns en sluten mediaelit som har patent på att få utrrycka sina åsikter och tankar, majoriteten av folket kan inte yttra sig offentligt i viktiga frågor och en del stigmatiseras och stämplas som ”rasist” och ”kvinnohatare” etc om de ens nämner eller vill problematisera dessa områden. Ignorans föder hat. Ignorans skapas av maktkåta wannabe-journalister med tvielaktiga agendor.

    Att whina i media över hot blir lite löjligt när man själv som t.ex. Åsa Linderborg och Maria Sveland själva ”hatar”. Dock från en mycket mer privligierad position…jag tycker att dödshot osv är beklagligt men jag tror också att många av dessa journalister och mediemänniskor lever i en sluten liten bubbla där de sällan möter meningsmotståndare. När de får hätska påhopp dör de av rädsla därför att de inte möter dessa människor i någon omfattning alls.

    Själv brukar jag till och från diskutera med anti-feminister och rasister och alla möjlgia andra, jag har själv fått en del påhopp men det ursäktar inte att vara arrogant och ignorera och respektera människan bakom ”hatet”. MÖT istället för att TYSTA.

    Det dessa mediemänniskor bör göra är att lyssna till ALLA åsikter som finns och lyfta de med mest folkligt understöd, oavsett om det är feminism, rasism eller något annat. De kan i alla fall bemöta sina kritiker med respekt?

    Såg du Debatt i tosrdags? Anna Troberg hade mycket vettigt att säga. Varför blir inte hon som rund, kvinna och lesbisk hatad på samam sätt som många andra? Hon uppvisar självkritik och en nyanserad självbild, något de flesta mediemänniskor i Sverige verkar sakna.

    2013/02/09 kl. 13:42

Kommentera

