Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Said is dead

Said is dead

Said is dead

Äntligen ett inlägg om skrivande igen, det var alldeles för länge sedan! Dagens inlägg kommer att utgå ifrån en bild som jag hittade på bildbloggen Tumblr. Budskapet är tydligt, said is dead, personen som skapat bilden anser uppenbarligen inte att man ska använda verbet sade.

Själv håller jag inte riktigt med. Även om jag nuförtiden försöker undvika att använda ”sade X” och liknande över huvud taget har det aldrig någonsin stört mig när det förekommit i någon text. Det är enkelt, tydligt och det förmedlar information utan att dra onödig uppmärksamhet till sig. Det är ju faktiskt inte verbet efter en replik som är det intressanta, utan det är ju faktiskt repliken som ska dra läsarens uppmärksamhet till sig! Om man ska försöka vara fantasifull och hela tiden använda ord som ersätter sade kan det (enligt min mening) kännas ganska krystat till slut.

Rådet från den okände upphovspersonen till ovanstående bild går helt på tvärs med råden som Elizabeth George ger i Skriv på!. Där uttrycker hon tydligt att det inte är fel att använda verbet sade efter en replik, och att det kan användas efter flera repliker i rad. Det kan bli aningen komplicerat, vilket råd är det rätta? Personligen anser jag inte att said is dead, men jag undviker själv att försöka använda det två repliker efter varandra, eftersom man riskerar att texten ser ut som en busstidtabell om samma ord förekommer flera gånger tätt inpå varandra.

Har jag skrivit ”sade X” och behöver förtydliga att det är Y som uttalar nästa replik skriver jag helst något i stil med ”påpekade/ansåg/tillade Y”. Jag försöker undvika att vara alltför fantasifull, för som jag påpekade ovan riskerar läsaren att fokusera på fel del av meningen. Ett alternativ som många gånger är att föredra är att lägga till en mening före repliken som gör att läsaren förstår av sammanhanget vem som uttalar en replik, exempelvis ”Det var dock tydligt att Y var av en annan åsikt”. Då kringgår man problematiken med alltför många ”sade X” helt och hållet. Men även här kan det förstås bli fel om man skriver så för ofta. Då blir det som ett mönster i texten, och sånt upptäcker läsaren. Det kan i värsta fall framstå som tics i form av text, dvs. tvångsmässigt och onödigt.

Om det är tydligt vem som uttalat en replik behövs det faktiskt inget ”sade X”. Är det bara två personer som samtalar är det i regel tydligt ändå vem som sagt vad (om inte så är det helt klart något fel på gestaltningen). Dock brukar jag skjuta in ”sade X” på lämplig plats under längre replikväxlingar för att underlätta för läsaren.

2 svar

  1. Håller med dig. Att hela tiden behöva lägga karaktärernas känslor i läsarens huvud tycker jag inte heller känns bra, som läsare vill jag gärna fylla i lite själv🙂 ”Sade” är bra på det viset, och texten i övrigt talar väl ändå om hur karaktärerna känner sig, om de är upprörda, glada eller kärleksfulla? Jag kan göra vissa undantag ibland, men som du säger, tar någonting över för mycket upplevs det nog som mer störande än att bara avsluta med ett ”sade”, eller inte skriva något alls om läsaren ändå bara behöver hålla rätt på två som samtalar. Ett betonat ord eller utropstecken då och då, kan dessutom säga betydligt mer om den aktuella känslostämningen, än fantasifulla beskrivningar🙂

    2013/02/14 kl. 13:24

  2. Finns det något som kan vara irriterande är när varje ”sa” eller ”sade” (om vi ska vara lite old-school) är utbytt mot något mer beskrivande verb. Man kan bli ganska trött på karaktärer som mumlar, utstöter, småler, hånler, fånler, gapar, viskar, surar, muttrar…
    Ibland kanske mer borde överlämnas till själva dialogen.

    2013/02/14 kl. 20:15

Kommentera

