Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Jag blir vansinnig

Annina Rabe i SvD 16 februari 2013

Annina Rabe i SvD 16 februari 2013

SvD:s kulturskribent Annina Rabe är i farten igen. Av någon anledning bekymras hon återigen över att det inte berättas tillräckligt mycket om någons arbete i en roman. Det är långt ifrån första gången hon har visat sådan fixering vid någons yrke i sina recensioner och jag lär antagligen aldrig förstå varför. Låt författaren själv välja vad de anser vara viktigt att berätta om! Alla skribenter anser inte att någons yrke är lika viktigt som du. Jag blir vansinnig över denna ständiga yrkesfixering!

I dagens läge finns det många människor som av olika anledningar (ofrivilligt) saknar yrke eller inte kan arbeta. I ett sådant läge anser jag inte att det går att framhålla yrket som normen som ska synas och märkas i all litteratur. Det går faktiskt att berätta historier kring annat också! Jag ser inga problem med att de båda författarna som recenseras i Rabes recension väljer att bygga upp sina historier kring annat än förvärvsarbete. Skrota yrkesnormen nu. Låt författarna själva få välja sina historier och låt alla oss som ofrivilligt står utanför arbetsmarknaden slippa känna oss ännu mer stigmatiserade. I en tid när man eftersträvar gemenskap och samhörighet mellan människor och försöker råda bot på utanförskap och intolerans begriper jag inte hur yrkesnormen har kunnat få sådant starkt fäste.

Det är inte kul att skriva blogginlägg om yrkesnormen, men jag kommer aldrig att sluta med det. Jag står upp för alla oss som inte har förmånen att ha ett arbete att gå till. Alla är inte lika lyckligt lottade som Annina Rabe och hennes kulturskribentkollegor (med flera). Jag vägrar acceptera att vi på något vis är mindre värda (vilket man får känslan av när arbetet hela tiden framhålls som norm). (Och om jag inte redan har framhållit det tydligt nog syftar jag enbart på oss som ofrivilligt saknar arbete.)

Kommentera

