Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att de aldrig ger sig …

SvD 20 februari 2013

SvD 20 februari 2013

Så var det igång igen. Att någon kulturskribent närmast tvångsmässigt måste sjunga skrivmaskinens (eller någon annan form av starkt föråldrad tekniks) lov är dessvärre inget ovanligt. Textpassagen ovan dök upp i den här recensionen av en skiva (!). Resonemanget som skribenten ger uttryck för här är felaktigt av flera anledningar. Långa och pratiga böcker har skrivits även på skrivmaskin. Förmågan att skriva alltför ordrika texter beror högst troligtvis inte på vad man använder för något för att skriva utan hur man är som person. Och alla de problemen som skrivmaskiner medför innebar att bra texter riskerade att aldrig bli skrivna, alternativt att man drar sig för att göra nödvändiga ändringar pga den extra arbetsbörda som oundvikligen följde. (Eller så klottrar man sitt maskinskrivna manus fullt med handskrivna korrigeringar som Ulf Lundell brukar göra.)

Nej, skrivmaskinen har verkligen gjort sitt. Jag har själv skrivit på skrivmaskin under flera plågsamma år som effektivt dödade all glädje att skriva. Nästa gång ni kulturskribenter känner tvånget att romantisera gamla saker som ni hittat på något skrotupplag kan ni väl ta något annat, för en gångs skull? Skrivmaskinen dyker upp på kultursidorna till och från, men tillför i vanlig ordning inget nytt annat än att jag skriver ett nytt inlägg för att nyansera bilden av skrivmaskinen en aning. För mig är skrivmaskinen ett avslutat kapitel sedan många år. Jag har ägt och använt flera stycken genom åren, men jag saknar ingen av dem det minsta.

Om en bok blir bra eller inte beror på en skicklig författare som gör ett bra arbete, samt en bestämd förlagsredaktör som inte är rädd att tala om att ”Det blir bättre om du skriver såhär istället”. Vad boken skrivs på är inte det minsta intressant! (Förutom att skrivmaskinen medför ökad arbetstid och ökade kostnader för att det ska kunna bli en bok i slutänden.) Att Nick Cave skrev sina låttexter på skivan på skrivmaskin gjorde mer för PR-värdet än kvalitén på texterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s