Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Den sista hälsningen

Blev inspirerad till att skriva det här inlägget när jag läste min vän Malin Johanssons inlägg om hur hennes farfar sade till henne vid deras sista möte att Och du! Skriv om mig. Det var väldigt rörande. Osökt började jag tänka på vad som var det sista min farfar (som avled 2004) sade till mig innan vi skildes åt sista gången. Av någon anledning skjutsade han mig till bussen, trots att busstationen låg bara ett stenkast från där han bodde. Jag har på känn att vi båda kände på oss att det var vårt sista möte och att han ville ge mig skjuts för att vi skulle hinna få si sådär tio minuter till i varandras sällskap. Han hade tidigare den dagen berättat att han led av ”kräftan”, och därtill var han både blek och avmagrad.

Farfar var en skicklig diktare vars dikter regelbundet publicerades i lokaltidningen och jag vet att några av dem även publicerades i diktantologier. Därtill var han en skicklig musiker. Jag har nog ärvt både hans intresse för skrivande och musik. Hans sista hälsning innan vi skildes åt hade dock ingenting med vare sig skrivande eller musik att göra utan löd istället Se för helvete till att använda skydd när du ligger med tjejer! 

Väldigt kloka ord förvisso, men kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig. Jag hade nog sagt någonting annat som sista hälsning till mitt barnbarn, men farfar var helt klart en speciell människa.

Kommentera

