Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med låtstölder

Jag har inte tittat på Melodifestivalen sedan 2003. Musiken tilltalar mig inte, det är inte sån musik jag lyssnar på, och själva programidén som sådan tilltalar mig inte heller. Påståendet om låtstölder brukar sägas vara en klassisk del av tävlingen. Det brukar vanligtvis vara ganska tröttsamt, för enbart det faktum att två låtar har liknande sound och en del toner som är exakt lika innebär inte att det är en stöld. Därtill ska man komma ihåg att många låtar bygger på ackordföljder som förekommer i massor av andra låtar, och en ackordföljd har i regel ingen verkshöjd (dvs. att det kan inte anses som plagiat för att två låtar bygger på samma ackordföljd).

Men det här var ett tilltag utöver det vanliga. Jag reagerade på att Modern Talking faktiskt trendade på Twitter efter den tredje deltävlingen. Det nämndes att In and out of love av Martin Rolinski var ett plagiat av den tyska duon. Deras gamla hitlåtar Brother Louie och Cheri Cheri Lady nämndes. I lördags, när alla bidrag blev tillgängliga att lyssna på efter fjärde deltävlingen, passade jag på att lyssna på Rolinskis bidrag. Det rådde ingen tvekan om att låten lät precis som Modern Talking och jag kände genast igen den. Det var dock den mindre kända Sweet Little Sheila från 1986 som blivit plagierad. Två låtar kan låta lika av ren tillfällighet, men här var likheterna så stora att det knappast kan röra sig om en ren tillfällighet. Notera att till och med Modern Talkings falsettkör (som blivit något av deras signum) finns med i refrängen på Rolinskis låt!

En mindre insatt journalist på någon av kvällstidningarna skrev en gång att ”anklagelserna om låtstöld brukar i regel sluta med en axelryckning”. Det stämmer inte alls. Ett branschproffs (vars namn jag inte nämner) berättade en gång för mig att anklagelser om låtstöld i regel slutar med att de inblandade förlagen gör upp sinsemellan, att den kompositör vars låt blivit plagierad anses som medkompositör på plagiatet och får betalt därefter. Detta sker dock långt ifrån offentlighetens ljus. Det är ytterst få plagiatfall som leder till rättegång. Det allra vanligaste är att man träffar en överenskommelse utan att det behöver leda till rättegång. Det är dock långt ifrån detsamma som att det hela slutar med en ”axelryckning” eller att det rinner ut i sanden.

En fråga man bör ställa sig är hur troligt det är att upphovsmännen bakom Rolinskis låt hört originalet. Det är inte någon av Modern Talkings mer kända låtar, den släpptes aldrig som singel. Men, den fanns med i den så kallade Space Mix som avslutade albumet Alone från 1999, som sålde platina i Sverige (den hörs mellan 8:11-9:35). Det är väldigt troligt att upphovsmännen har hört det albumet.

I det här fallet skulle jag gissa att Dieter Bohlen (som skrivit Sweet Little Sheila) så småningom kommer att crediteras som låtskrivare på In and out of love.

Avslutningsvis bör nämnas att det där med låtstölder/plagiat är ett gissel för alla oss som komponerar musik. Givetvis är man alltid rädd att den fantastiska låt man arbetar med visar sig låta precis som någon annan låt. Det kan som sagt hända av ren olyckshändelse. Det bästa man kan göra då är att antingen skrota låten, försöka ändra det som låter för likt eller kontakta upphovsman/förlag och försöka träffa en uppgörelse. Utan tvekan har allmänheten en mycket låg tolerans mot låtstölder, så att försöka stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar är ingen bra idé.

Uppdatering 130302: Enligt det här reportaget uppger Rolinski att hans låt är en ”hyllning” till Modern Talking. Är det standardreceptet för att slingra sig undan plagiatanklagelser? Känns som att man har hört det förut. Hade det varit en hyllning till Modern Talking borde Rolinski ha uppgivit det innan tävlingen, men det har han mig veterligen inte gjort. Reportaget tar även upp andra påstådda plagiat i årets festival, somliga mer uppseendeväckande än andra. Caroline af Ugglas låt lät nästan lite väl lite lik Lars Winnerbäck och Miss Li:s låt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s