Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det där med spoilervarningar

Aftonbladet 26 februari 2013

Aftonbladet 26 februari 2013

Det här med spoilers har blivit en het potatis sedan historieprofessorn Dick Harrison råkade spoila slutet på filmen Sjätte sinnet (från 1999) i finalprogrammet av På spåret. Bilden ovan kommer från den här artikeln i Aftonbladet. Det är författaren Börge Hellström som själv avslöjar slutet i en av sina böcker, Odjuret från 2004, men Aftonbladet är väldigt försiktiga och varnar i länken till artikeln med röd text att artikeln innehåller spoilers.

En fråga man bör ställa sig är hur länge man bör varna för, eller undvika, spoilers. Jag minns något diskussionsforum där någon blev upprörd över att någon spoilat slutet på Hobbiten av J.R.R. Tolkien. Den boken utkom 1937, så nog är det väl ändå hög tid att lätta lite på spoilerberedskapen? Personligen anser jag att man faktiskt måste kunna diskutera någonting utan att ha spoilerfaran hängande som en giljotin över sig. Det är närmast omöjligt att diskutera en film som just Sjätte sinnet utan att ta upp det faktum att Bruce Willis rollfigur faktiskt är död. Att man inte bör spoila en film eller bok som fortfarande är aktuell säger nästan sig självt, av respekt för upphovsmän och för dem som ännu inte hunnit ta del av den, men hur länge fortsätter någonting att vara aktuellt? Inte i 14 år i alla fall!

Den ständiga rädslan för spoilers innebär nästan en form av censur, och censur för sällan något gott med sig. Jag tycker att rädslan för spoilers har gått helt överstyr. I artikeln som bilden ovan kommer ifrån är det bokens författare som själv väljer att spoila sin bok, det måste väl ändå kunna tolkas som att det hade varit okej för Aftonbladet att publicera artikeln utan spoilervarningar. Jag tycker att den röda texten såg väldigt illa ut i sammanhanget. Sådana röda texter bör (enligt min mening) endast användas för att varna för starka bilder, vilket jag är mycket tacksam för att i stort sett alla medier gör.

För att citera en bekant från Twitter: Frodo förstörde ringen!

(Det är jag själv som har pixlat över bilden ovan, vilket jag gjorde eftersom jag inte var ute efter att provocera någon utan bara ville visa hur Aftonbladet valt att hantera situationen.)

Ett svar

  1. Ja, själv bryr jag mig inte så mycket. Brukar faktiskt bläddra fram till slutet ibland när jag läser, för att jag inte klarar att vänta för länge om jag blir alltför orolig för huvudpersonen, haha. När det gäller filmer slår jag väl bara dövörat till, tills jag sett (den nya) filmen. Men knappast mer än ett år, troligen mycket kortare tid än så.

    2013/02/26 kl. 19:57

Kommentera

