Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Färdigredigerat!

Äntligen är jag färdig med redigeringen av mitt NaNoWriMo-projekt! Den går numer under namnet Solen och astroblemet och blev mycket bättre än jag vågat hoppas på när jag började skriva på den i november förra året. Det var en intressant upplevelse att redigera den. Jag hade glömt så mycket av det jag skrivit att det kändes som att gå igenom någon annans manus. Jag skrattade till lite vid några fyndiga formuleringar, och en plottwist gjorde till och med mig rejält överraskad eftersom jag helt hade glömt den.

Vad är det för berättelse? Genren är givetvis fantasy (fast med vissa drag av det närbesläktade sci-fi). I handlingens centrum står en ung flicka som förlorat sitt hem, en ung pojke med svåra handikapp och ett komplicerat liv och en general som alltmer börjar ifrågasätta sin härskare, som skapat ett imperium uppbyggt av spillrorna av flera mindre riken som gått under. Mer än så väntar jag nog litet grann med att avslöja, men jag känner mig mycket nöjd med den. Jag har vid flera tillfällen beskrivit den som en blandning mellan Rambo: First Blood och Guldkompassen, och jag tror att den beskrivningen stämmer ganska väl.

Vad händer med den nu? Tills vidare får den vila i mappen som heter Färdiga manus, jag har ingen panik med att göra något av det.

Kommentera

