Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Tre kapitel senare

Jag skrev häromdagen ett inlägg där jag konstaterade att min roman Solen och astroblemet (med arbetsnamnet Solens yttersta dom) var färdigskriven och färdigredigerad. Det var i alla fall vad jag trodde då, men sedan började jag fundera. Gick det inte lite väl snabbt på slutet? Fick läsaren verkligen en tillräckligt klar bild av vad som hände, och varför? Jag insåg att några händelser blivit aningen förenklade och att några karaktärsporträtt aldrig blivit så tydligt tecknade som jag önskat. Därför planerade jag in tre extra kapitel som löste alla dessa problem, och när nu dessa är färdigskrivna och redigerade tror jag att jag vågar säga att manuset är färdigt på riktigt!

Med tanke på hur pass nöjd jag blev med det här manuset kändes det fel att inte se till att göra det så bra som möjligt. Hade jag inte skrivit de tre extra kapitlen som lade alla pusselbitar på plats skulle det ha känts som en sten i skon som hela tiden skavde. Det är så jag brukar känna när det finns någonting i mina manus som jag inte är helt nöjd med. Det är inte alls ovanligt att jag skriver extra kapitel i efterhand som ger en tydligare bild av händelser och fördjupar karaktärerna.

När jag redigerade första delen i min planerade trilogi Eldskungen slutade det med att jag faktiskt lade till hela 12 kapitel. De sju delarna i Det magiska förbundet fick i genomsnitt fem nya kapitel i samband med redigeringen, men det hände förstås också att kapitel ströks. Det finns till och med exempel där jag har strukit ett kapitel som jag skrivit i efterhand för att jag insåg att det inte passade in så bra som jag trott.

Kapitlet i tredje delen av Det magiska förbundet som blev till novellen Den som passerat skymningen är faktiskt ett exempel på ett sådant kapitel som skrevs i efterhand. I första utkastet av romanen konstaterades det att en by angripits och bränts ned, men i och med att jag skrev det extra kapitlet fick läsaren även uppleva hur det hela gick till.

Kommentera

