Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Dags för instrumentalmusik

Eftersom jag uppenbarligen har rätt många Melodifestivalentusiaster bland mina läsare tänkte jag tillfället i akt och protestera: Varför tillåts inte instrumentalmusik i Melodifestivalen/Eurovision Song Contest? Dags att skrota denna uråldriga regel nu, tycker jag.

Den, i mitt tycke, bästa låt som någonting hörts i dessa sammanhang var Norges bidrag 1995, Nocturne av Secret Garden. Den väckte ont blod och raseri eftersom texten bara innehöll 24 ord, men jag tyckte att den var helt genial. Den hade inga krystade rim som stod i vägen för en vacker melodi. Mer sånt!

Den svenska musik som verkligen fungerar utomlands för tillfället, Avicii och Swedish House Mafia och liknande, innehåller väldigt lite sång, men vi verkar ändå hellre vilja ha dålig läppsynk och krystade texter än instrumentalmusik i tävlingen. Dags att tänka om, tycker jag!

Och när jag ändå är inne på ämnet: Lägg ned Andra chansen med detsamma! Sluta slösa våra licenspengar på det. En segrare därifrån på 12 år känns som ett mycket dåligt facit. Andra chansen har gjort sitt nu. Det känns bara som en dålig ursäkt för arrangörerna att få åka runt och festa och ha kul ytterligare en vecka, men det är ju inte därför man betalar tv-licensen.

Kommentera

