Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Den svenska avundsjukan

ab_130314_1

ab_130314_2

De båda ovanstående kommentarerna kommer från den här artikeln och är bara två i raden bland dem som skrevs. Det skrivs (av förståeliga anledningar) ganska ofta om Swedish House Mafia (SHM) och Avicii i tidningarna, och sådana här kommentarer dyker upp varenda gång. Det är givetvis lika tröttsamt varje gång. Självklart får gnällspikarna svar på tal, men den svenska avundsjukan gör sig alltid påmind.

Det är inte fel att vara avundsjuk. Jag är också avundsjuk. Jag vill också resa jorden runt och spela min musik inför utsålda arenor och tjäna miljoner och åter miljoner på det. Jag vill också kunna skänka flera miljoner till välgörenhet utan vidare, som Avicii gjorde. Dessutom vill jag också se mitt namn på en bok på bokhandelns diskar. Min verklighet ser dock helt annorlunda ut. Jag är luspank och så okänd att Expressens reportrar till och med hånar mig för det. Det som dock skiljer mig från de båda ”toppkommentatorna” ovan är att jag faktiskt kämpar för att förändra min situation. Jag kämpar för att skapa någonting själv. Jag kämpar för att en dag själv kanske kunna tjäna lika mycket pengar som våra housesensationer. Det är bättre att försöka åstadkomma någonting själv än att spotta på dem som faktiskt lyckats.

Tjänar man lika mycket pengar som SHM och Avicii så har man faktiskt gjort någonting rätt. Folk är villiga att betala stora summor för att se dem ”vända på och byta skiva”, och det är bara att gratulera! Jag skulle också vilja tjäna lika mycket pengar och vara lika respekterad som dem. Det är inte fel att vara avundsjuk, avundsjuka är en av de bästa drivkrafter man kan ha, utan allting handlar om hur man väljer att hantera sin avundsjuka.

(Skulle förresten vara intressant att veta varför Aftonbladet kallar de båda skribenterna för ”toppkommentator”. Känns inte som någon passande benämning.)

Kommentera

