Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

För enkelt att bli författare?

expressen_130402

Expressen 1 april 2013

Ja man undrar nästan om det är ett aprilskämt, artikeln publicerades trots allt igår kväll. Henning Mankell uttrycker i den här artikeln att han tycker att det är för enkelt att bli författare idag. Jag undrar verkligen vad han grundar det påståendet på. Möjligen kan det vara så att det är enklare att få deckare utgivna idag än vad det var för 20 år sedan, men inom övriga genrer tror jag att det är lika svårt som det alltid varit att få sina manus utgivna. Att försöka sig på en karriär som författare har aldrig varit något tacksamt projekt, varken idag eller för 20 år sedan. Är man lika rik och uppburen som herr Mankell är det dock lätt att se ned på alla andra som inte nått lika högt som honom. Han presenterar inga källor till sitt påstående, och jag undrar om det verkligen stämmer att det skrivs mer idag än för 20 år sedan. Det skrivs antagligen fler deckare, men vad finns det som tyder på att det skrivs mer allt som allt?

Känner att jag vill säga något om den politiska undertonen också. Jag är antagligen inte bättre själv. Det finns politiska undertoner i mina manus också, bland annat kängor mot den förhatliga yrkesnormen. Däremot anser jag inte att det är viktigt att det finns politiska undertoner i det som skrivs. Det är inte fel att ge sina läsare en tankeställare, men det är viktigare att ge läsarna en läsupplevelse och att motivera dem att läsa din nästa bok.

Kommentera

