Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bra sagt, och dåligt sagt

Som skribent måste man utmana och provocera, både genom det man skriver och som person. Mediefavoriten Sofi Oksanen (en av få författare som får lika mycket uppmärksamhet i medierna som deckarförfattarna) har uppenbarligen koll på det där. Känner att jag måste citera och kommentera två saker som hon sa i den här intervjun.

SvD 17 april 2013

SvD 17 april 2013

Det där var ju inte så trevligt sagt. Inte ens en åldersnojig person som jag anser att 24 är någon ålder att tala om. Men jag kan ju inte påstå att det kändes enklare att vara 32 år och outgiven efter att ha läst det där. Sånt där säger man om man är mån om att bli klassad som kulturelit. Och jag kan personligen inte känna igen mig i att vilja ”bara ge ut en bok”. Själv vill jag berätta en historia! Om jag bara hade varit ute efter att få ge ut en bok skulle jag ha skrivit deckare istället (sannolikheten att få en deckare utgiven är aningen större än att få ett fantasymanus antaget).

SvD 17 april 2013

SvD 17 april 2013

Det där var däremot väldigt bra sagt! Även om huvudpersonen i Oksanens senaste bok också råkar vara författare så är det helt rätt inställning. Böcker där huvudpersonen bara råkar ha samma yrke som författaren är tröttsamma. Om man nu nödvändigtvis måste ge sådant utrymme åt huvudpersonens yrke kan man åtminstone försöka lyfta blicken lite och inte skriva om det som råkar finnas allra närmast till hands. Jag har större respekt för dem som skriver skönlitterära texter om annat än sitt eget yrke, det känns som att det är de som är de verkliga berättarna!

Kommentera

