Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nu ska hela rasket rivas

Sådana här nyheter dyker upp lite då och då och känns alltid lika konstiga. Författaren P O Enquists gamla hus i Hjoggböle ska rivas. Så sent som häromdagen minns jag en nyhet om att ett gammalt hus där Ringo Starr en gång bott skulle rivas. Det blev även rabalder om ett gammalt hus där Cornelis Wreesvijk en gång bott. Det går inte att bevara precis vartenda hus där någon kändis bott någon gång under sitt liv!

Att man vill bevara det som en person skapat under sitt liv kan jag mycket väl förstå, men att folk är så ivriga att bevara vartenda ställe där personerna i fråga har bott kan jag inte förstå. Enquists kåk i Hjoggböle är knappast Mårbacka. Har folk verkligen inget viktigare att lägga sin tid på …? Riv eländet! Hus som inte går att använda på något meningsfullt sätt behöver inte bevaras bara för att någon kändis bott där. Bygg bostäder där folk kan bo istället! Det börjar bli dags att göra någonting åt bostadsbristen nu.

(Som en ren anekdot i sammanhanget kan nämnas att en av de nio adresser där jag bott under mitt liv faktiskt var huset mittemot det hus i Falun i vilket Selma Lagerlöf bodde när hon skrev Nils Holgersson och Jerusalem. Det är faktiskt lite kul.)

Kommentera

